گزارش جی پلاس/ محققان ابداع کردند؛

چسب تفنگی‌ جدید برای ترمیم زخم های پوست

محققان دستگاه جدیدی شبیه به چسب تفنگی ابداع کرده‌اند که مانند پرینتر سه‌بعدی پوست عمل می‌کند و امیدوارند که روزی بتوان از آن برای ترمیم زخم‌های عمیق استفاده کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی پلاس؛ دانشمندان موفق به ساخت نوعی دستگاه پرینتر سه‌بعدی پوست شده‌اند که ظاهری شبیه تفنگ چسبی دارد. این دستگاه وزن کمی دارد و تنها 0/9 کیلوگرم است و وقتی روی سطحی از پوست کشیده می‌شود، لایه نازکی از جوهر زیستی به جا می‌گذارد که محققان امیدوارند در آینده‌ای نزدیک بتوانند به این شیوه، جراحت‌ها و زخم‌های عمیق را ترمیم کنند.

 این جوهر حاوی موادی است که به طور طبیعی در پوست وجود دارند. به عنوان مثال، کلاژن، پروتئینی است که به رشد و زنده ماندن سلول‌های پوستی کمک می‌کند؛ فیبرین، پروتئینی است که در ایجاد لخته خون و به بهبود زخم‌ها کمک می‌کند.

محققان این دستگاه را روی زخم‌های کوچک ایجاد شده روی بدن موش‌ها و خوک‌ها آزمایش کردند و دریافتند که استفاده از آن کاملا بی‌خطر است. اما هنوز تست انسانی این دستگاه انجام نشده است. دستگاه پرینتر پوستی در حال حاضر در حد کانسپت است و قبل از استفاده روی بیماران، باید تحقیقات گسترده‌تری صورت گیرد تا از همه نظر مورد تأیید شود.

پوست در ظاهر ساده به نظر می‌رسد اما بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی است که مشاهده می‌کنید. پوست، بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین اندام بدن بوده و از سه لایه اصلی تشکیل شده است. لایه خارجی یا اپیدرم بیشتر از سلول‌های مرده ساخته شده و به عنوان مانعی در برابر از دست رفتن آب بدن عمل می‌کند. این لایه خارجی همچنین سلول‌های ایمنی موسوم به لنفوسیت‌ها دارد که کار انتقال میکروب‌ها را به غدد لنفاوی به عنوان پسماند انجام می‌دهند و به انسان توانایی درک تماس‌های نوری را می‌دهد.    

لایه میانی، درم نامیده می‌شود که متشکل از شبکه‌ فیبرهای کلاژنی است و به پوست، کشسانی و مقاومت می‌دهد. لایه زیرین یا هیپودرم نیز بیشتر از چربی ساخته شده است. این شبکه پیچیده از سلول‌ها، عروق خونی، اعصاب و سرورهای مو، از ما در برابر میکروب‌ها محافظت می‌کنند. اما برخی جراحت‌ها مانند سوختگی‌ها، تمام این سه لایه را هم از بین می‌برند.

پوستی که محققان به این روش چاپ می‌کنند، نمی‌تواند تمام این عناصر را رونویسی کند، بلکه تنها سلول‌های خاصی را تولید می‌کند. اما با وجود این، دانشمندان امیدوارند روزی برسد که بتوانند پوست کاملی را تولید کنند و با وجود سلول‌های بنیادی بتوانند فولیکول‌های مو، عروق خونی و انواع سلول‌ها را رشد دهند.

محققان پیش از این هم دستگاه پرینت گوست تولید کرده بودند اما این اولین دستگاهی است که به پزشکان امکان چاپ فوری پوست را روی زخم و بدون استفاده از پوست فردی دهنده، ایجاد می‌کند. پزشکان همچنین قادرند سلول‌های بنیادی را از بیمار بگیرند و آنها را طی فرآیند پرینت، به دستگاه تزریق کنند.

به گزارش جی پلاس؛ در حال حاضر، درمان سوختگی‌های عمیق شامل پوشش مناطق آسیب‌دیده با کمک مواد کلاژنی است که باید منتظر ماند تا بقیه کار ترمیمی را بدن انجام دهد و تمام سلول‌های پوستی مورد نیاز را بسازد. اما این کار برای بیماری که دچار سوختگی شدید و وسیع پوستی شده، مؤثر عمل نمی‌کند و معمولا از درمان‌های دیگری چون پوشاندن زخم با سلول‌های مشابه پوست استفاده می‌کنند که این پوشش‌ها باید در آزمایشگاه‌های پیشرفته ساخته شوند.

دیدگاه تان را بنویسید