گزارش جی پلاس؛

ابریشم به زودی در بدن انسان جا خشک می کند!

دانشمندان ابراز امیدواری کرده‌اند روزی فرا برسد که از ابریشم برای ترمیم زخم‌ها و جراحت‌ها، محکم کردن استخوان‌ها و حتی جایگزینی تاندون‌ها در داخل بدن استفاده کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس؛ محققان در حال مهندسی‌سازی ابریشم هستند تا بتوانند از این ماده در مصارف پزشکی بهره ببرند. این ماده که از کرم‌های ابریشم و عنکبوت‌ها تولید می‌شود، به عنوان ماده‌ای ارزشمند و گران‌قیمت برای تولید لباس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ابریشم، ماده‌ای محکم، قابل انعطاف و بی‌خطر است که می‌توان از آن در داخل بدن هم استفاده کرد؛ به این معنا که دانشمندان به دنبال آن هستند که از ابریشم برای تولید جلیقه‌های ضدگلوله، بهبود زخم‌ها و جراحت‌ها، تقویت و محکم کردن استخوان‌ها و جایگزینی آن با تاندون‌های آسیب‌دیده استفاده کنند.

دانشمندان دانشگاه Pursdue ابریشمی را مهندسی‌سازی کرده‌اند که وقتی با نور فعال می‌شود، قادر به نابودی عوامل بیماری‌زا می‌شود. آنها پروتئینی طبیعی را به کرم‌های ابریشم تزریق کردند که به کمک آن نوعی واکنش شیمیایی در DNA کرم‌های ابریشم برای نابودی عوامل بیماری‌زا تولید شد. کرم‌های ابریشم بعد از این تزریق، ابریشمی قرمز تولید می‌کردند که ابریشم درخشانی بود.

زمانی که دانشمندان باکتری «ای‌کولای» را به ابریشم اضافه کردند و نور سبز LED را به مدت یک ساعت به آن تاباندند، عمر باکتری‌ها تا 45 درصد کاهش یافت. این واکنش شبیه به استفاده از پراکسید هیدروژن برای ضدعفونی کردن بریدگی‌ها عمل می‌کند. در آینده، با استفاده از این مواد در برخی دستگاه‌ها می‌توان برای تصفیه آب و هوا و نیز در بانداژهای پیشرفته استفاده کرد. از آنجایی که ابریشم خاصیت خنک‌کنندگی دارد، در درمان التهاب بسیار مؤثر است.

پزشکان معمولا در شکستگی‌ها و مشکلات استخوانی از ایمپلنت‌های فلزی برای ثابت نگه داشتن استخوان استفاده می‌کنند اما گاهی همین فلزات شکستگی را گسترده‌تر می‌کند و به ناچار باید آنها را خارج کنند. این گروه تحقیقاتی نوعی ابریشم تولید کرده‌اند که زخم‌ها و شکستگی‌ها را ترمیم می‌کند و به طور طبیعی بعد از گشذت یک سال در داخل بدن از بین می‌رود.

آنها امیدوارند که روزی بتوانند با ترکیب ابریشم با نانوسلولز که در داخل درختان یافت می‌شود، آن را با تاندون‌ها جایگزین کرد. به گزارش جی پلاس؛ محققان استکهلمی به تازگی تحقیقاتی روی مواد هیبریدی انجام داده‌اند که مقاومت نانوسلولز و سختی و انعطاف‌پذیری ابریشم را دارد و می‌توان از آن در تولید جلیقه‌های ضدگلوله استفاده کرد.

دیدگاه تان را بنویسید