جی پلاس؛

میگرن؛ سردردی که با سرما سازگار شده!

انسان‌های نخستین نژاد اروپایی و آسیایی دارای تنوع ژنتیکی خاصی در ژن‌های خود بوده‌اند که مسئول احساس سرماست و با بروز سردردهای میگرنی در ارتباط بوده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس؛ نوعی تنوع ژنتیک مشترک در سردردهای میگرنی وجود دارد که در حال گسترش است و محققان دریافتند که این ژن در سازگاری با آب و هوای سرد مناطق شمالی به انسان‌های نخستین کمک می‌کرد.

طی 50 هزار سال گذشته، بعضی انسان‌ها از آب و هوای گرم آفریقایی به مناطق سردتر در آسیا، اروپا و سایر نقاط جهان مهاجرت کردند. این کلونی با سازگاری‌های ژنتیکی همراه بود که به انسان‌های نخستین کمک کرد تا بتوانند سرمای مناطق جدید را تحمل کنند.

محققان برای کشف مدارکی دال بر سازگاری ژنتیکی، به دنبال ژنی موسوم به TRPM8 بودند که تنها مسئول کدگذاری گیرنده‌ای است که افراد را قادر می‌سازد تا سرما را تشخیص داده و نسبت به آب و هوای سرد واکنش نشان دهند. آنها دریافتند که تنوع ژنتیکی که قابل تنظیم و سازگاری باشد، در جمعیت‌هایی که در 25 هزار سال گذشته در عرض‌های جغرافیایی بالاتر زندگی می‌کنند، شایع‌تر شده است.

تنها 5 درصد اجداد نیجریه‌ای دارای این تنوع ژنتیکی هستند و این در حالی است که 88 درصد اجداد فنلاندی‌ها از این تنوع برخوردارند. در حال حاضر، درصد مردمی که این تنوع را دارند و در عرض‌های جغرافیایی بالاتر و آب و هوای سردتر زندگی می‌کنند، افزایش می‌یابد.

دانشمندان در یافته‌های اخیر متوجه شده‌اند که این تنوع ژنتیکی با سردردهای میگرنی ارتباط زیادی دارد. میگرن یک اختلال عصبی ناتوان‌کننده است که میلیون‌ها نفر را در دنیا درگیر کرده است. درصد افرادی که از این اختلال عصبی رنج می‌برند در بین جمعیت‌های انسانی مختلف است اما بیشترین افرادی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، اجداد نژادهای آسیایی و اروپایی دارای تنوع ژنتیکی هستند.

به گزارش جی پلاس؛ محققان معتقدند که سازگاری با آب و هوای سرد در انسان‌های نخستین منجر به تغییراتی در شیوع سردردهای میگرنی شده که امروز در گروه‌هایی از انسان‌ها مشاهده می‌شود.

دیدگاه تان را بنویسید