جی پلاس/ محققان کشف کردند؛

ارتباط عجیب خوردن برنج و ماکارونی با تسریع یائسگی

مطالعات اخیر روی زنان انگلیسی نشان می‌دهد، آنهایی که ماکارونی و برنج بیشتری مصرف می‌کند زودتر دچار یائسگی می‌شوند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، محققان با مطالعه روی بیش از 900 زن انگلیسی دریافتند که خوردن مقدار زیادی ماکارونی و برنج سفید با یائسگی زودرس در ارتباط است در حالی که رژیم‌ غذایی سرشار از ماهی‌های چرب یائسگی را به تأخیر می‌اندازد. محققان دانشگاه «لیدز» با بررسی اطلاعات زنانی که بین 40 تا 65 سالگی یائسگی را تجربه کرده بودند دریافتند که متوسط سن یائسگی 51 سال است اما مصرف برخی غذاهای خاص با زمان شروع یائسگی ارتباط دارد.

زنانی که روزانه ماکارونی یا برنج سفید بیشتر مصرف می‌کنند، حدودا یک سال و نیم زودتر از حد معمول یائسه می‌شوند در حالی که مصرف ماهی‌های چرب حدود 3 سال یائسگی را به تأخیر می‌اندزد. از سوی دیگرف مصرف حبوبات تازه چون لوبیا و نخود باعث می‌شود زنان حدود یک سال دیرتر یائسه شوند. همچنین مصرف مقادیر بالایی از ویتامین‌ B6 و روی نیز می‌تواند منجر به تأخیر در یائسگی شوند.

به طور کلی، سنی که زنان دچار یائسگی می‌شوند، می‌تواند عوارض جدی برای برخی از آنها به دنبال داشته باشد. زنانی که زودتر از حد معمول یائسه می‌شوند، معمولا بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی قرار می‌گیرند. از سوی دیگر، زنانی که دیرتر دچار یائسگی می‌شوند نیز بیشتر مبتلا به سرطان‌های پستان، رحم و تخمدان می‌شوند.

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در حبوبات مانع از تأخیر در یائسگی شده و اسیدهای چرب امگا 3 که در ماهی‌های چرب به وفور وجود دارند، همین تأثیر را به‌جا می‌گذارند. کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده خطر ابتلا به مقاومت انسولینی را که با هورمون‌های جنسی تداخل دارند، افزایش می‌دهند. در این میان، سوخت و ساز بدن نیز نقش مهمی در تنظیم قاعدگی و تخمک‌گذاری در زنان ایفا می‌کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید