جی پلاس/ اختراع جدید محققان؛

رباتی که به خودی خود حرکت می‌کند

محققان ربات نرم جدیدی ابداع کرده‌اند که خود را با محیط تطبیق می‌دهد و قادر است به طور خودکار حرکت کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس؛ محققان ربات نرمی تولید کرده‌اند که حسگرهای فوق باریک، وسایل الکترونیکی تحریک‌کننده و ماهیچه‌های مصنوعی حساس به دما دارد به طوری که با محیط سازگار شده و مانند حرکت کرم‌ها حرکت می‌کند.

از این ربات‌های نرم می‌توان در جراحی‌ها و بازتوانی‌ها به منظور جستجو و نجات مصدومان و حادثه‌دیدگان در حوادث طبیعی یا میدان جنگ استفاده کرد. از آنجایی که بدن این ربات در واکنش به محیط اطراف تغییر شکل می‌دهد، می‌تواند از مسیرهای باریک هم عبور کند به همین دلیل محققان در نظر دارند از آن در حوادثی نظیر زمین‌لرزه‌ها یا بمب‌گذاری‌ها استفاده کنند. این ربات، تغییرات ایجاد شده در محیط را حس کرده و با لغزیدن نسبت به آن خود را تطبیق می‌دهد.

این ربات‌های نرم از ماهیچه مصنوعی نرم و حسگرها و محرک‌های فوق باریک ساخته شده‌اند که مزایای مهمی در برابر ربات‌های سخت گذشته دارند که در کارهای خودکار و سایر کارهای فیزیکی از آنها استفاده می‌شد.

بسیاری از موجودات مانند کرم‌هایی که کاملا بدن نرمی دارند و هیج بخش سختی از جمله استخوان ندارند، قادرند شکل بدنشان را طبق محیط تغییر دهند و حرکات رفتاری منحصر به فردی از خود نشان می‌دهند. ربات‌های نرم قدیمی توانایی تطبیق با محیط یا حرکت خود به خودی را نداشتند.

نمونه اولیه ربات‌های نرم تطبیقی شامل یک الاستومر کریستال مایع است که از نانوذرات سیاه کربن پوشیده شده تا انتقال حرارت را بهتر انجام دهد. ماهیچه‌های مصنوعی به کار رفته در آن نیز با توری فوق نازکی ترکیب شده که محرک‌های حرارتی قابل گسترش و حسگرهای نوری سیلیکونی را شکل می‌دهند. محرک‌های حرارتی گرمای لازم برای فعال شدن ربات را فراهم می‌کنند.

نمونه ربات ساخته شده 28.6 میلی‌متر طول دارد که به راحتی طول آن افزایش می‌یابد. از آنجایی که در ساخت این ربات از حسگرهای حساس به نور استفاده شده، می‌توان مواد هوشمندی را در ساخت آن به کار برد که توسط نور یا سایر علائم فعال می‌شوند.

دیدگاه تان را بنویسید