گزارش جی پلاس؛

تاثیر جالب ارتفاع ساختمان‌ محل کار در تصمیم‌ گیری ها!

ما انسان‌ها معمولا با توجه به مسائل مالی، شرایط جسمی و جامعه تصمیم‌گیری می‌کنیم. اما یافته‌های جدید نشان می‌دهد که یک عامل غیرمنتظره دیگری نیز بر این انتخاب‌ها موثر است و آن بلندی ساختمانی است که در آن کار می‌کنیم!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی پلاس؛ محققان دریافته‌اند افرادی که در طبقات بالای آسمانخراش‌ها کار می‌کنند، تمایل بیشتری به ریسک مالی دارند. آنها می‌گویند زمانی که در طبقات بالای یک ساختمان بلند می‌ایستید، ناخودآگاه احساس قدرت می‌کنید و همین احساس قدرت به انسان حس ریسک‌پذیری بیشتری می‌دهد.

محققان در مطالعات آزمایشی، اطلاعات بیش از سه هزار مرکز سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر در سرتاسر جهان را تحلیل کردند که دارایی این مراکز به 500 میلیارد دلار می‌رسید. سپس میزان سرمایه‌گذاری ریسکی افراد را با سطح طبقه ساختمان شرکت آنها مقایسه کردند. رنج طبقات از اول تا طبقه 96 بود. آنها در نهایت رابطه‌ای میان افزایش ارتفاع ساختمان و میزان ریسک‌پذیری افراد را در سرمایه‌گذاری پیدا کردند.

محققان در مرحله بعد، شرکت‌کنندگانی را که تصمیم به شرط‌بندی و قرعه‌کشی گرفته بودند، بررسی کردند و ارتباط تصمیم آنها را با ارتفاع ساختمان اداری و همچنین شیشه‌ای بودن آن ساختمان‌ها تحلیل کردند. کسانی که از طبقه 72 به بالای ساختمان کار می‌کنند، احتمال بیشتری برای شرکت در قرعه‌کشی‌هایی دارند که امکان پیروزی بسیار کمی هم دارد. در عوض کسانی که در طبقات پایین‌تر کار می‌کنند، خیلی محافظه‌کارانه‌تر در این قرعه‌کشی‌ها شرکت می‌کنند.

محققان باز روی تئوری خود کار کردند و در بخشی دیگر از تحقیقات خود، شرکت‌کنندگانی را به طبقه همکف و سوم یک دانشگاه بردند و از آنها خواستند که 10 تصمیم در سطوح مختلف از نظر ریسک‌پذیری بگیرند. در این تحقیق نیز مشخص شد شرکت‌کنندگانی که در طبقه سوم قرار دارند، گزینه‌های خطرناک‌تر و ریسکی بیشتری را انتخاب کرده‌اند.

برای درک بهتر دلیل این رفتار، شرکت‌کنندگان یک سری از کلمات ناتمام را تکمیل کردند. افرادی که در طبقه سوم قرار داشتند، کلماتی ساختند که بیشتر مرتبط با قدرت بود تا افرادی که در طبقه همکف بودند. محققان معتقدند که افزایش افکار مربوط به قدرت، به نوعی بیانگر این است که چگونه ارتفاع بر ریسک‌های خطرپذیر تاثیر می‌گذارد.

سینا استکی، یکی از محققان، حدس می‌زند که مدیران مراکز و بنیادهای سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیری مثل «بیت‌کوین»، سیستم رمزنگاری و پرداخت جهانی، از این موضوع باخبرند و برای همین دفاتر خود را در بالاترین طبقات ساختمان‌های بلند اداری انتخاب کرده‌اند.

البته این تحقیقات در حال حاضر به تصمیم‌گیری‌های مالی محدود بوده است، اما قرار است در تحقیقات بعدی تاثیر ارتفاعات بالای ساختمان‌ها را بر افراد دیگری چون پزشکان که تصمیم می‌گیرند کدام روش درمانی را برای بیمار خود اتخاذ کنند، بررسی کنند.

این محققان در آزمایش‌های دیگر متوجه شدند که افرادی که در طبقات بالای آسمانخراش‌ها کار یا زندگی می‌کنند، حتی در موارد جزئی نیز ریسک‌پذیری بیشتری دارند و مثلا سعی می‌کنند میوه‌هایی را که تا به حال ندیده‌اند را امتحان کنند؛ چیزی که در مورد افراد دیگر صدق نمی‌کند.

اما نکته جالب اینجاست که زمانی که افراد این ارتباط میان تصمیم‌گیری آنها و ارتفاع ساختمان کاری را متوجه شدند، دیگر این اتفاق نیفتاد. به گفته محققان، انگار که مغز نسبت به تمامی عوامل و وضعیت حساس است، اما در اصلاح چنین اثراتی نیز خوب عمل می‌کند. با این حال می‌توان این نتیجه را نیز گرفت که آگاهی می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های ما تاثیرگذار باشد و رنگ منطقی‌تری به آنها بدهد.

 

دیدگاه تان را بنویسید