گزارش جی پلاس/ کشف جالب محققان دانشگاه استنفورد؛

چه کسانی خصوصیات افراد آنلاین را لو می دهند؟!

دوستان آنلاین ما معمولا سن، جنس یا عقیده‌های سیاسی ما را نشان می‌دهند اما برخی ویژگی‌ها به ویژه جنسیت راحت‌ترین چیزی است که می‌توان به طور آنلان آن را پنهان کرد. با این حال، محققان دانشگاه استنفورد به تازگی دریافته‌اند که دوستان دوستان ما معمولا جنسیت ما را فاش می‌کنند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس؛ در زمانی که امنیت شبکه‌های اجتماعی یا نبود این امنیت در تیتر خبرها قرار دارد، محققان دانشگاه استنفورد یافته‌های خود را درباره اطلاعات فردی عنوان کرده‌اند که این نشان می‌دهد با فعال بودن در شبکه‌های اجتماعی، پنهان کردن برخی اطلاعات فردی کار بسیار دشواری است و ممکن است توسط سایر افراد افشا شود.

محققان معتقدند که راه‌های زیادی برای افشای ویژگی‌های جمعیتی وجود دارد که افراد سعی در پنهان کردن آن از دیگران دارند. این کار بر اساس یکی از موضوعات اصلی در زمینه مطالعات پیرامون حریم خصوصی انجام می‌شود که باید فهمید چگونه خصوصیات مختلف به هم وابسته‌اند.

در واقع، زمانی که کاربران، امکان دسترسی اشخاص ثالث را به پروفایل‌های اجتماعی خود می‌دهند، احتمال استفاده از اطلاعات آنها افزایش می‌یابد. در اطلاعات شبکه‌های اجتماعی، برخی اطلاعات نسبت به سایر اطلاعات بیشتر در معرض افشا شدن‌ هستند.

در ساده‌ترین سطح، معمولا افراد به همان میزان که در شبکه‌های اجتماعی آنلاین حضور دارند، از خود اطلاعات ارائه می‌دهند. به عنوان مثال اگر فردی به طور آنلاین پوشک بچه خریداری می‌کند، یک فرزند دارد. به این برداشت مستقیم اطلاق می‌شود.

شکل دوم برداشت بر اساس بررسی دوستان یک کاربر است که به آن برداشت غیرمستقیم می‌گویند. محققانی که روابط شبکه‌های اجتماعی را مطالعه کرده‌اند دریافتند که ما غالبا با افراد هم سن و سال، هم نژاد و دارای عقاید سیاسی مشابه با خودمان ارتباط برقرار می‌کنیم. بنابراین حتی اگر فردی سن، نژاد و عقاید سیاسی خود را در شبکه‌های اجتماعی اعلام نکند، این ویژگی‌ها را می‌توان به طور دقیق با نگاهی به ویژگی‌های دوستانش متوجه شد.

اما همیشه شناخت ویژگی‌های ناشناخته کاربران با مطالعه دوستان آنها قابل پیش‌بینی نیست. به عنوان مثال، جنسیت از جمله مواردی است که به سختی می‌توان از روی ویژگی‌های دوستان به آن پی برد. برخی محققان معتقدند در صورتی که بیشتر دوستان فردی ناشناخته در شبکه اجتماعی مرد باشند، به احتمال زیاد کاربر زن است و برعکس.

مطالعات جدید حاکی از آن است که با مطالعه دوستان دوستان یک کاربر می‌توان جنسیت او را شناسایی کرد. محققان تعریف متفاوتی از ساختار اجتماعی جدید ارائه داده‌اند که بر اساس آن، افراد در افشای خصوصیات خود برخی ویژگی‌ها را در اولویت قرار می‌دهند که الزاما ویژگی‌های خود آنها نیست. به عنوان مثال، به طور متوسط، مردان ممکن است اولویت واضحی از دوستان مرد یا زن نداشته باشند بلکه برخی مردان بیشتر به داشتن دوستان مرد گرایش دارند در حالی که اولویت قوی در مردان این است که بیشترین دوستان اجتماعی آنها زنان باشند.

به گزارش جی پلاس؛ محققان داده‌هایی به دست آورده‌اند که طبق آنها نقشه‌ای از شبکه‌های دوستان ترسیم کرده‌ و این شامل اطلاعات کامل درباره تمام ویژگی‌های فردی از جمله جنسیت فرد است. آنها دریافتند زمانی که ویژگی‌های دوستان کاربر نمی‌تواند اطلاعاتی از خود کاربر در اختیار افراد بگذارد، مطالعه دوستان دوستان کاربر بیشتر می‌تواند مؤثر باشد و اطلاعات بیشتری ارائه دهد.

دیدگاه تان را بنویسید