به گزارش جی پلاس؛

کشف اسکلت 9 متری دایناسور

دانشمندان فسیل‌ها دایناسوری 9 متری را متعلق به 85 میلیون سال پیش در آرژانتین کشف کردند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، دانشمندان در مناطق نیمه‌خشک پاتاگونیای آرژانتین فسیل‌های 85 میلیون ساله دایناسوری گوشتخوار و قدرتمند را موسوم به Tratayenia یافتند که به عنوان یک شکارچی، به گروهی از دایناسورها تعلق داشته که ده‌ها میلیون سال قبل در جنوب آمریکا و استرالیا زندگی می‌کرده و آن منطقه را تحت سلطه خود داشته است.

این دایناسور دو پا که متعلق به دوره کرتاسه است، حدود 9 متر طول داشته و باستان‌شناسان فسیل آن را در ایالت نئوکن آرژانتین از زیر خاک پیدا کردند. این دایناسور به گروهی موسوم به «مگارپتوئید» تعلق داشته که حدود 105 تا 85 میلیون سال پیش در نیمکره جنوبی زندگی می‌کرد.

باستان‌شناسان این گروه از دایناسورها را تنها چند سالی است پیدا کرده‌اند و تمام اعضای متعلق به آن شامل این Tratayenia دارای اسکلت‌های ناقص بوده‌اند. مگارپتوئیدها هنوز ناشناخته‌اند و به نظر می‌رسد گروهی از دایناسورهای شکارچی بوده‌اند. مگارپتوئیدها طول بلند و جمجمه کوچک با دندان‌های کوچک، تیز و دندانه‌دار هستند که استخوان‌های حاوی حفره‌های هوا بوده و دست‌های قدرتمند با چنگال‌های قوی روی هر دو انگشت جلو داشته‌اند.

3B303AB200000578-4012806-A_Japanese_city_has_introduced_a_novel_way_to_keep_track_of_seni-m-18_1481221757425

محققان حدود نیمی از ستون مهره پشتی دایناسور Tratayenia را یافتند که کل مهره‌های لگن و بعضی از استخوان‌های لگن را دربرمی‌گیرد اما استخوان‌های جمجمه، دم یا اندام‌ها را شامل نمی‌شود. این دایناسور، شگفت‌انگیزترین دایناسور از نظر بزرگ بودن جثه این شکارچی و گردن دراز بودن آن  بوده که در منطقه پاتاگونیا کشف شده است.

این دایناسور در اکوسیستمی زندگی می‌کرده که گونه‌های دایناسور گوشتخوار کوچک‌تر مانند ویوناتور، گیاهخواران بزرگ مانند تراکوتیتان، مارهایی شبیه به بوآ، کروکودیل‌ها، لاک‌پشت‌ها و پرندگان را شامل می‌شد. شناخته‌شده‌ترین عضو گروه دایناسور Tratayenia به مگارپتور معروف است که آرواره‌ای به طول 40 سانتی‌متر دارد.

دیدگاه تان را بنویسید