گزارش جی پلاس؛

اولین پرواز آزمایشی بزرگ‌ترین موتور جت جهان

مهندسان اولین پرواز بزرگ‌ترین موتور جت جهان را روی هواپیمای بوئینگ 747 از ویکتورویل، کالیفرنیا به طور آزمایشی انجام دادند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس؛ مهندسان موفق شدند اولین پرواز آزمایشی بزرگ‌ترین موتور جت جهان را که زیر بال چپ هواپیمای بوئینگ 747 کار گذاشته بودند، انجام دهند. موتور محرک GE9X با وزن حدود 46 کیلوگرم، بزرگ‌ترین فن جلوی هواپیماست.

نخستین پرواز تجاری  این موتور 29 میلیون دلاری قرار است طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سال 2020 انجام شود. پهنا و ارتفاع این موتور جت به اندازه بدنه بوئینگ 737 است و برای تامین انرژی آخرین مدل بوئینگ 777X طراحی و ساخته شده است که قرار است به عنوان پهن‌بال‌ترین هواپیما به پهنای حدود 72 متر به پرواز درآید.   

پهنای بال این هواپیما به حدی بزرگ است که بوئینگ در نوک بال‌ها، لولاهایی تعبیه کرده است که خم می‌شوند و به هواپیما امکان می‌دهد تا راحت‌تر وارد آشیانه شود. این لولاها حدود 4 متر هستند و گیره‌هایی برای آن طراحی شده که مانع از بسته شدن لولاها حین پرواز می‌شود.

هواپیمای بوئینگ 777-9X از خانواده 777X است و ظرفیت جابه‌جایی 400 مسافر را دارد. کابین آن 40 سانتی‌متر بزرگ‌تر از ایرباس A350-1000 و ظرفیت مسافر آن 35 نفر بیشتر است.

جنرال الکتریک، قصد داشت سال گذشته این آزمایش را روی موتور GE9X، ساخت این کمپانی انجام دهد اما به دلیل بروز نقص فنی، متوقف و به امسال موکول شد. تست هواپیمای بوئینگ 747 مجهز به بزرگ‌ترین موتور جت جهان از ویکتورویل، کالیفرنیا به مدت 4 ساعت به پرواز درآمد.

این موتور در کنار موتورهای دیگر هواپیما، به آن متصل می‌شود تا از این طریق مهندسان بتوانند بدون به خطر انداختن جان مسافران، حین حرکت از آن استفاده کنند. از ویژگی‌های این موتور می‌توان به قطر 340 سانتی‌متری، ارتفاع بیش از 335 متر اشاره کرد که داخل موتورخانه‌ای به قطر 4.5 متر جا گرفته است.

آزمایش بزرگ‌ترین موتور جت جهان گامی در راستای توسعه خانواده هواپیمای 777X، مدل جدید مینی جمبوی 777 خواهد بود. جنرال الکتریک به درخواست بوئینگ، این موتور جت قدرتمند را برای جت 777X تولید کرده به این منظور که در آینده در سایر خطوط هوایی دنیا شامل خطوط هوایی امارات، لوفت‌آنزا و قطر مورد استفاده قرار گیرند.

محفظه احتراق و توربین این موتور از مواد فوق مقاوم در برابر حرارت موسوم به «کامپوزیت‌های زمینه سرامیکی» (CMC) ساخته شده که قادر است دمای بالای 1300 درجه سانتی‌گراد را تحمل کند. این قابلیت به مهندسان امکان می‌دهد که دمای بالا را داخل موتور تحمل کنند.

فناوری پرینت سه‌بعدی در ساخت این موتور به مهندسان کمک کرده تا بتوانند شکل‌های پیچیده‌تری به آن بدهند. آنها برای ساخت نازل سوخت از این فناوری استفاده کرده‌اند. در موتور GE9X از 16 تیغه‌ فن نسل چهارم فیبروکربن در جلوی موتور استفاده شده و هوا را به کمپرسور فشار بالای 11 مرحله‌ای می‌دمد. هیچ موتور تجاری، چنین قدرتی ندارد.

دیدگاه تان را بنویسید