گزارش جی پلاس؛

کشف دانشمندان برای به تاخیر انداختن "پیری"

تحقیقات جدید نشان می‌دهد افرادی که به طور منظم ورزش می‌کنند کم‌تر پیر می‌شوند و نیز قدرت ایمنی، حجم عضلانی و سطح کلسترول خون آنها مانند بدن یک جوان است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس؛ محققان گروهی از سالمندان را که در طول عمر خود همیشه ورزش می‌کردند، با گروهی از سالمندان هم سن و سالی که ورزش منظمی نداشتند، مقایسه کردند. نتایج به دست آمده نشان داد در کسانی که به طور منظم ورزش می‌کنند، فرآیند پیری آهسته‌تر شده و سیستم ایمنی، توده عضلانی و میزان کلسترول خون آنها با یک فرد جوان برابری می‌کند.

محققان دانشگاه بیرمنگهام و کالج پادشاهی لندن در مطالعات خود دریافتند که فعالیت مستمر جوانی و سلامت بدن را حفظ می‌کند. آنها 125 دوچرخه‌سوار آماتور بین سنین 55 تا 79 سال را متشکل از 84 مرد و 41 زن مورد مطالعه قرار دادند. مردان باید مسافت 100 کیلومتری را زیر 6.5 ساعت و زنان باید مسیر 60 کیلومتری را در 5/5 ساعت طی می‌کردند. افراد سیگاری، معتاد به مصرف مشروبات الکلی و مبتلایان به فشار خون بالا از تحقیق حذف شدند.

پژوهشگران در تحقیقی دیگر، مجموعه‌ای تست‌ها را در شرایط آزمایشگاهی روی شرکت‌کننده‌ها انجام دادند و آنها را با کسانی که ورزش منظم نداشتند نیز مقایسه کردند. این گروه شامل 75 فرد سالم بین سنین 57 تا 80 سال و 55 فرد سالم بین 20 تا 36 سال بودند.

مطالعات انجام شده نشان داد که تحلیل حجم عضلانی و قدرت بدنی در افرادی که به طور منظم ورزش می‌کردند، دیده نشد و در گروه دوچرخه‌سوار شواهدی حاکی از آن بود که با بالا رفتن سن، چربی یا میزان کلسترول خون افزایش نمی‌یابد و سطح تستوسترون در مردان بالا باقی ماند که بیانگر قوی بودن توانایی‌های جنسی در آنهاست.

محققان همچنین اعلام کردند که تأثیر ورزش منظم چیزی فراتر از تأثیر روی حجم عضلانی است به طوری که سیستم ایمنی بدن با ورزش منظم همچنان با بالا رفتن سن قوی باقی می‌ماند. سلول‌های سیستم ایمنی از 20 سالگی به بعد کاهش یافته و تعداد آنها نیز کم می‌شود. اما ورزش منظم باعث تولید حجم بالاتری از این سلول‌ها می‌شود.

بقراط درباره اثربخشی ورزش می‌گوید: «ورزش بهترین داروی بشر است»، اما این گفته او طی قرن‌ها به فراموشی سپرده شده و جوامع ما هر روز بی‌تحرک‌تر می‌شود. پیر شدن به طور خودکار ما را نحیف می‌کند. شواهد حاکی از آن است که ترغیب افراد به انجام ورزش و فعالیت بدنی منظم، طول عمر را به دنبال دارد.

 

دیدگاه تان را بنویسید