سهم ۹ درصدی خصوصی‌ها از بازار تولید خودروهای داخلی

آمار تولید ۱۱ ماه امسال خودروسازان کشور در شرایطی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت انتشار یافته که طبق آن، شرکت‌های بخش خصوصی نیز مانند نیمه‌دولتی‌ها با افزایش تیراژ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته مواجه شده‌اند.

لینک کوتاه کپی شد
به گزارش جی پلاس، طبق آمار اعلامی،6 خودروساز بخش خصوصی کشور در مجموع 117 هزار و 328 دستگاه انواع محصولات سواری را در 11 ماه به تولید رسانده و در نتیجه افزایش تیراژی حدود 26 درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده‌اند. ازآنجاکه تا پایان بهمن‌ماه امسال حدود یک میلیون و 314 هزار دستگاه خودرو سواری در کشور تولید شده، سهم محصولات بخش خصوصی از این آمار، به حدود 9 درصد رسیده است. 

هرچند با توافق هسته‌ای و برجام، برخی شرکای قبلی خودروسازان خصوصی به کشور بازگشتند، با این حال هنوز هم بیشترین تیراژ در این بخش، به محصولات چینی تعلق دارد. در بین 6 خودروساز فعال خصوصی کشور، چهار شرکت به‌طور اختصاصی خودروهای چینی را مونتاژ می‌کنند و دو شرکت دیگر نیز بخشی از تولیداتشان چینی به‌شمار می‌رود. 

هرچه هست، طبق آمار اعلامی، بیشترین تیراژ در بین شرکت‌های بخش خصوصی طی 11 ماه امسال، به «مدیران خودرو» رسیده، چه آنکه این شرکت توانسته در بازه زمانی موردنظر، 65 هزار و 369 دستگاه محصول متعلق به دو برند چری و ام‌وی‌ام چین را در کشور مونتاژ کند. با توجه به این آمار، مدیران خودرو با افزایش 8/ 32 درصدی تولید در 11 ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شده است. بیشترین تیراژ در آمار تولید 11ماهه مدیران خودرو نصیب ام‌وی‌ام مدل ایکس 22 با 18 هزار و 225 دستگاه شده و کمترین آن نیز به ام‌وی‌ام 315 با تیراژی تنها 41 دستگاهی تعلق دارد. 

از سوی دیگر اما «کرمان موتور» نیز به‌عنوان یکی از قدیمی‌های بخش خصوصی صنعت خودرو کشور که 39 هزار و 339 دستگاه تیراژ طی 11 ماه امسال داشته، توانسته تولید خود را نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته حدود 2/ 7 درصد افزایش دهد.این شرکت محصولاتی از هیوندایی، جک و لیفان را مونتاژ می‌کند و بیشترین تیراژ در این بین نیز متعلق به جک شاسی‌بلند مدل اس 5 با تیراژی 20 هزار و 140 دستگاهی است و کمترین تیراژ نیز نصیب جک‌جی‌4 با تنها 20 دستگاه شده است. کرمان موتور تا پیش از لغو تحریم‌ها فقط با شرکت‌های چینی جک و لیفان کار می‌کرد و پس از برجام، توانست هیوندایی را نیز میهمان خطوط تولید خود کند. در حال حاضر مدل‌های ای‌10 و ‌ای‌20 و همچنین اکسنت، به‌عنوان محصولات تحت لیسانس هیوندایی، در کرمان موتور به تولید می‌رسند. 

سری هم اما به گروه «بهمن» بزنیم، شرکتی که مدت‌ها است به بخش خصوصی واگذار شده و در حال حاضر محصولاتی از مزدای ژاپن و شرکت فاو چین را مونتاژ می‌کند. طبق آمار، در مجموع 9 هزار و 307 دستگاه خودرو سواری در گروه بهمن طی 11 ماه امسال مونتاژ شده که نشان از جهش 162 درصدی تولید این شرکت نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. بیشترین تیراژ گروه بهمن به مزدا3 مربوط می‌شود، چه آنکه حدود پنج هزار و 800 دستگاه از این محصول تا پایان بهمن‌ماه مونتاژ شده است. باقی محصولات سواری و مونتاژی گروه بهمن را اما بسترن چینی در دو مدل بی‌30 و بی‌50 تشکیل می‌دهند، ضمن آنکه این شرکت دیگر لندمارک را در خطوط تولید خود نمی‌بیند. 

در بین دیگر شرکت‌های بخش خصوصی اما «خودروسازان‌ بم» که با کمک جیلی چین حیاتی دوباره را پیدا کرده، تیراژی یک هزار و 68 دستگاهی را تا پایان بهمن‌ماه امسال از خود به‌جا گذاشته است. این در حالی است که این شرکت در 11 ماه مشابه سال گذشته تنها چهار دستگاه محصول سواری را مونتاژکرده بود. 

دیگر خودروساز بخش خصوصی کشور که به نوعی جدیدترین عضو نیز به‌شمار می‌رود و با نام «صنعت خودرو آذربایجان» فعالیت می‌کند، طی 11 ماه امسال 487 دستگاه محصول سواری را تحت لیسانس ام‌جی چین مونتاژ کرده است. همچنین دیارخودرو نیز که به مونتاژ محصولات گریت‌وال چین مشغول است، در 11 ماه امسال فقط 157 دستگاه تیراژ داشته؛ بنابراین نسبت به مدت مشابه سال گذشته حائز رشدی 69 درصدی شده است. 

در نهایت اما راین‌خودرو به‌عنوان یکی از قدیمی‌های بخش خصوصی خودروسازی کشور، حتی یک دستگاه محصول را نیز طی 11‌ماه امسال به تولید نرسانده و به‌نوعی می‌توان آن را تعطیل‌شده دانست. این شرکت پیش‌تر محصولی از گریت‌وال چین را به نام ولیکس مونتاژ می‌کرد و قرار بود پس از اجرایی شدن برجام، میزبان هیوندایی شود، اما در نهایت چنین اتفاقی رخ نداد تا راین‌خودرو فعلا سهمی از تولیدات بخش خصوصی صنعت خودرو کشور نداشته باشد.

دیدگاه تان را بنویسید