نانوجوراب‌های ضد قارچ و ضدبو تولید می شود

محققان یکی از شرکت‌های فناوری با استفاده از نانوذرات اکسید روی جوراب‌های نانویی را در فروشگاه‌های کشور عرضه کردند که حتی پس از ۱۰۰ بار شست‌وشو با آب جوش خواص ذرات نانوی آن از بین نخواهد رفت.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، به تازگی یکی از شرکت‌های فناور اقدام به تولید جوراب و لباس زیر با استفاده از نخ‌های حاوی نانو ذرات اکسید روی (ZnO) کرده است که در مقایسه با نانو ذرات نقره مورد استفاده در دیگر جوراب‌های نانو بسیار مفیدتر هستند.

این ذرات آنتی باکتریال، برای بهداشت پوست مفید و سازگار با محیط زیست هستند و نخ‌های حاوی نانو ذرات اکسید روی به غیر از خاصیت آنتی باکتریال خواص دیگر شامل ضد اشعه فرابنفش، زود خشک ‌شونده و جذب رطوبت بالا دارند.

بیان‌الله فرهادی، مجری طرح با اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی در زمینه پوشاک نانویی گفت: در محصولات این روزهای بازار، بسیاری از تولیدگنندگان بدون داشتن این تأییدیه‌ها تنها به درج نام نانو بسنده کرده‌اند تا مشوقی برای خرید باشد، در حالی که یک محصول نانویی پس از بارها شستشو با آب معمولی و بدون نیاز به مواد شوینده قوی همچنان بهداشت بدن و به خصوص پا را به همراه دارد.

وی با بیان اینکه این محصولات، پا را نسبتا خشک و بدون ایجاد حساسیت برای مدت‌ها حفظ می‌کنند، خاطر نشان کرد: از آنجا که بررسی ویژگی‌های آنتی‌باکتریال نخ‌های نانو نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی دارند و برای مصرف‌کنندگان میسر نیست، شناخت نام و نشان شرکت‌های معتبر دارای گواهی سازمان غذا و دارو و گواهی ستاد نانو راهی برای شناخت محصولات بافته از نخ نانویی است.

فرهادی افزود: این شرکت از سال ۱۳۸۷ از نخ‌های حاوی نانوذرات، برای تولید جوراب‌های نانو با خواص ضد حساسیت، ضد قارچ، ضد باکتری و ضد بو استفاده کرده است.

به گفته وی این شرکت فناوری علاوه بر تولید جوراب نانو با خاصیت آنتی باکتریال، به گسترش تولیدات خود در زمینه‌ لباس‌های زیر زنانه و مردانه پرداخته است.

این محقق از صادرات این محصولات به کشورهایی نظیر روسیه، اوکراین، عراق و ترکمنستان خبر داد.

وی با اشاره به نحوه تولید البسه مبتنی بر نانو توضیح داد: جوراب و لباس زیر نانویی با استفاده از نخ‌های آنتی باکتریال تولید شده است که به دلیل تولید این نخ در دمای ۲۵۰ درجه سانتی‌گراد، حتی پس از ۱۰۰ بار شست‌وشو با آب جوش نیز خواص ذرات نانوی آن از بین نخواهد رفت.

فرهادی اضافه کرد: جوراب‌های نانویی تولید شده از نخ‌های نانویی در جهت رعایت بهداشت بدن است؛ از این رو دارای ویژگی ضد باکتری بوده و معضل مرسوم ریزش مواد نانو در برخی نمونه‌های بی‌کیفیت موجود در بازار را ندارند. این ویژگی موجب از بین رفتن قارچ‌ها و باکتری‌های میان انگشتان شده و بهداشت پا را در پی دارد.

محقق این طرح با بیان اینکه این محصولات دارای نشان "سیب سبز سلامت" است، خاطر نشان کرد: نخ‌های مورد استفاده در آنها توسط کمیته نانوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، انستیتو پاستور ایران و انستیتو IGC ژاپن تأیید شده‌اند. این محصولات با نخ‌های حاوی نانو ذرات اکسید روی در تیرماه ۱۳۹۶ گواهی نانومقیاس ستاد توسعه فناوری نانو را دریافت کرده‌اند.

به گفته وی این محصولات در بیش از ۶۰ فروشگاه در تهران و شهرستان‌ها و همچنین فروشگاه‌های آنلاین عرضه می‌شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید