گزارش جی پلاس/ محققان به تازگی دریافتند؛

کودکان فیزیک می‌دانند!

​محققان معتقدند کودکان برای حل مساله به جای استفاده از آنچه پیش از این پاداش گرفته‌اند، از قوانین اصلی فیزیک استفاده می‌کنند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس؛ یادگیری درباره روابط علت و معلولی و قوانین فیزیکی که جهان اطراف ما را دربرمی‌گیرند، بخش مهمی از رشد شناختی را شامل می‌شود. از مشاهدات گرفته تا ماحصل عملکردهای ما، ایده‌ای به عنوان یک مدل می‌سازیم که در آن مشخص می‌شود کدام ابزارها برای مشاغل خاص کاربردی هستند و کدام ابزارها نیستند.

البته همیشه اطلاعاتی که دریافت می‌کنیم درست از آب در نمی‌آید. گاهی چیزهایی که باید کار کنند، کار نمی‌کنند و بالعکس، چیزهایی که نباید کار کنند، کار می‌کنند. موقعیتی را تصور کنید که در آن یک نفر مشغول شناخت یک چکش است. دو چکش در اختیار دارید که یکی از آنها فلزی و دیگری بادی است. چکش فلزی با موفقیت میخی را به داخل یک تخته چوبی فرو می‌برد در حالی که باد چکش بادی با این کار تخلیه می‌شود.

اما اگر تجربه استفاده از این دو چکش به گونه‌ای بود که با موفقیت از چکش بادی برای کوبیدن میخ داخل تخته چوب استفاده می‌کردید و چکش فلزی باعث شکستن میخ می‌شد چه؟ اگر در این شرایط میخ دیگری به شما داده می‌شد، کدام ابزار را برحسب تجربه‌ای که کسب کرده بودید انتخاب می‌کردید؟

محققان دانشگاه کمبریج آزمایشی را روی کودکان 4 تا 11 ساله انجام دادند که طی آن، کودکان باید برای به دست آوردن برچسب جایزه، یک علامت شناور روی آب را می‌گرفتند. هر بار به کودکان یک ظرف آب و مجموعه‌ای از ابزار می‌دادند تا دسته را بالا بیاورند.

در این آزمایش برخی ابزارها کاربردی و بعضی غیرکاربردی بودند. ابزارهای کاربردی آنهایی بودند که اگر داخل ظرف آب مانند سینک انداخته می‌شدند باعث بالا آمدن سطح آب شده و علامت شناور را به سمت آنها می‌آوردند تا بتوانند آن را بردارند. ابزارهای غیرکاربردی هم آنهایی بودند که به خاطر شناور ماندن روی آب، علامت شناور را به کودک نمی‌رساندند.

گاهی، کودکان با وجود این که از ابزارهای کاربردی برای بالا آمدن سطح آب استفاده می‌کردند، به دلیل نشتی ظرف، سطح آب آنقدر بالا نمی‌آمد که آنها بتوانند علامت شناور را بردارند. در موقعیت دیگر، کودکان با وجود استفاده از ابزارهای غیرکاربردی موفق به بردن جایزه می‌شدند.

محققان بعد از این جلسات یادگیری، ظرف آب استاندارد و مجموعه انتخاب‌هایی را بین ابزارهای متفاوت در اختیار کودکان قرار دادند. پژوهشگران توانستند از الگوی این انتخاب‌ها نوع اطلاعاتی را که در انتخاب بین جایزه و عملکرد در کودکان تأثیرگذار بود، محاسبه کنند.

یک کودک قوانین فیزیک را که به ابزار امکان کار می‌دهد به درستی نمی‌داند تا از این طریق بتواند براساس چگونگی کارکرد ابزارها، آنها را انتخاب کند. اما نتایج به دست آمده از این تحقیقات حاکی از آن است که کودکان در تصمیم‌گیری خود برای انتخاب ابزار مناسبی که کارکرد خوبی داشته باشد بدون اطلاع دقیق از علم فیزیک، عمل می‌کنند.

دانشمندان انتظار داشتند کودکانی که سن بالاتری داشتند فهم ابتدایی از نیروهای فیزیکی داشته باشند تا از آن برای انتخاب خود استفاده کنند در حالی که از کودکان در سنین پایین‌تر انتظار می‌رفت برحسب پاداشی که پیش از این برای تصمیم‌گیری قبلی خود گرفته بودند، تصمیم‌گیری کنند.

به گزارش جی پلاس؛ محققان اطلاعاتی را ارائه دادند که نشان می‌دهد پاداش قبلی، هرگز شاخص معتبری برای انتخاب کودکان در سنین پایین محسوب نمی‌شود. در عوض، تاثیر اطلاعات عملکرد ابزارها و علم فیزیک در برابر پاداشی که کودک از قبل دریافت کرده، نسبت به سن یعنی تا 7 سالگی بیشترین تاثیر را در انتخاب و تصمیم‌گیری‌های آنها دارد، به رغم اینکه تا این سنین، این دو مقوله در تعارض مستقیم با یکدیگر قرار دارند.

دیدگاه تان را بنویسید