جی پلاس/ محققان ابداع کردند؛

پیش‌بینی بیماری قلبی با الگوریتم هوشمند گوگل

محققان نوعی الگوریتم جدید هوش مصنوعی برای گوگل ابداع کرده‌اند که با بررسی چشم‌ها قادر است بیماری قلبی را شناسایی کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، دانشمندان گوگل و یکی از شرکت‌های تابعه آن به نام Verily با استفاده از ماشین یادگیری، راه تازه‌ای برای ارزیابی احتمال بروز بیماری قلبی در افراد ابداع کرده‌اند. آنها با تجزیه و تحلیل اسکن‌های گرفته شده از ناحیه پشت چشم بیماران و با استفاده از نرم‌افزار این شرکت توانستند داده‌های به دست آمده مانند سن بیمار، فشار خون و سیگاری بودن فرد را به دقت بررسی کنند.

این ارزیابی‌ها احتمال ابتلای افراد به بیماری‌های قلبی از جمله حملات قلبی را پیش‌بینی می‌کند که با دقت بسیار بالایی انجام می‌شود. محققان الگوریتم‌هایی ابداع کرده‌اند که تشخیص بیماری قلبی را در بیماران راحت‌تر و با سرعت بالاتری انجام می‌دهد و دیگر نیازی به آزمایش خون نیست.

اما این روش هنوز مراحل ابتدایی خود را سپری می‌کند و قبل از این که مجوز لازم برای تست‌های بالینی را به دست آورد باید در وسعت بیشتری مورد بررسی قرار گیرد. محققان دانشگاه آدلاید که تخصص آنها تجزیه و تحلیل ماشین یادگیری است، معتقدند که این آزمایش نشان می‌دهد که هوش مصنوعی چگونه می‌تواند به بهبود فرآیند تشخیصی ابزارهای موجود در پزشکی کمک کند.

دانشمندان گوگل و Verily از یادگیری ماشینی برای تجزیه و تحلیل اطلاعات پزشکی حدود 300 هزار بیمار استفاده کردند. این اطلاعات شامل اسکن‌های چشمی و میز داده‌های عمومی پزشکی بیماران بود.

آنها با وجود تحلیل یادگیری عمیق، از شبکه‌های عصبی نیز به منظور استفاده از این اطلاعات برای الگوها و از یادگیری عمیق برای ارتباط علائم موجود در اسکن‌های چشمی با معیارهای مورد نیاز برای پیش‌بینی احتمال بروز بیماری‌های قلبی و عروقی مانند سن و فشار خون استفاده می‌کنند.

دیواره داخلی و پشتی چشم مملو از عروق خونی است که سلامت عمومی چشم‌ها را نشان می‌دهد. محققان با مطالعه ظاهر این ناحیه از چشم با کمک دوربین و میکروسکوپ قادرند نسبت به فشار خون، سن و سیگاری بودن بیماران نتیجه‌گیری کنند و مشخص کنند که کدام‌یک از این عوامل بیشتر در بروز بیماری‌های قلبی مؤثرند.

در روش‌های قبلی که محققان از روشی موسوم به SCORE برای پیش‌بینی بروز بیماری‌های قلبی و عروقی استفاده می‌کردند، به گرفتن آزمایش خون از بیماران نیاز بود که در نهایت تا 72 درصد می‌توانست این احتمال را نشان دهد. اما در این روش جدید، الگوریتم گوگل که براساس هوش مصنوعی عمل می‌کند، قادر است تا 70 درصد احتمال بروز بیماری قلبی و عروقی را پیش‌بینی کند. محققان معتقدند هوش مصنوعی قابلیت آن را دارد که تجزیه و تحلیل‌های پزشکی را با سرعت بالایی انجام دهد.

دیدگاه تان را بنویسید