گزارش جی پلاس/ پس از یک شبیه سازی موفقیت آمیز؛

تولید جنین گوسفندی برای رشد اندام‌های پیوندی انسان

محققان در نوعی شبیه‌سازیِ جدید موفق به تولید جنین‌های هیبریدی گوسفند - انسان شده‌اند که روزی می‌توان از آن برای پیوند عضو استفاده کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس؛ محققان جنین هیبریدی گوسفند- انسان را در شرایط آزمایشگاهی تولید کرده‌اند که در آینده می‌توان با رشد اندام‌های مختلف بدن انسان در این حیوانات مهندسی‌شده و غیرطبیعی، به پیوند عضو کمک کرد و اندام‌های قابل پیوند به بدن انسان را تولید کرد.

دانشمندان برای رسیدن به این هدف، سلول‌های بنیادی را به جنین گوسفند تزریق کردند که منجر به تولید جانداری هیبریدی شد که 99 درصد آن گوسفند و تنها یک درصد آن مشخصات انسان را داشت.

مسلما بخش انسانی این جنین‌های تولید شده قبل از نابودی بعد از 28 روز بسیار کم است. در این میان سهم سلول‌های انسانی بسیار اندک است و تنها از هر 10 هزار سلولی که در جنین‌های گوسفند وجود دارد، یک سلول متعلق به انسان است.

محققان در آزمایش‌های قبلی خود و در شرایط آزمایشگاهی سلول‌های انسانی را با موفقیت داخل جنین‌های خوک و در مراحل اولیه رشد داده بودند که منجر به تولید جنین‌های انسان- خوک شده بود.

این آزمایش‌ها روزی راه‌ حلی منحصر به فرد و عالی برای حل مشکل اهدا و پیوند عضو خواهد شد و جان هزاران نفری را که در فهرست انتظار پیوند عضو هستند، نجات خواهد داد. در حال حاضر بسیاری از بیماران به دلیل کمبود عضو پیوندی و قبل از پیدا شدن عضو مناسب جان خود را از دست می‌دهند.

محققان معتقدند که برای عمل پیوند، حداقل یک درصد از سلول‌های جنینی باید انسان باشند، به این معنا که گام‌های اولیه‌ای که در جنین گوسفند انجام شده مراحل ابتدایی خود را سپری می‌کند.

دیدگاه تان را بنویسید