گزارش جی پلاس/ محققان اعلام کردند:

تشخیص 90 درصدی اوتیسم با آزمایش خون جدید

محققان می گویند آزمایش خونی را ابداع کرده‌اند که با شناسایی علائم هشداردهنده اولیه می‌تواند بیماری اوتیسم را در مبتلایان با 90 درصد دقت تشخیص دهد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس؛ آزمایش خونی که بتواند اوتیسم را در کودکان با دقت 90 درصدی تشخیص دهد طی یک سال آینده امکان‌پذیر می‌شود و در حال حاضر مراحل آزمایشگاهی خود را سپری می‌کند.

دانشمندان دانشگاه «وارویک» اعلام کرده‌اند که نتیجه این آزمایش طی چهار ساعت ارائه و در آن مشکلات مغزی مرتبط با علائم اوتیسم شناسایی می‌شود. آنها 5 سال روی این آزمایش خون فعالیت کرده‌اند و معتقدند که این آزمایش اهمیت بالایی برای کودکان و خانواده‌های آنها دارد به طوری که می‌توان درمان‌های مداخله‌ای را زودتر از حد معمول آغاز کرد.

تحقیقات بیشتری باید روی تشخیص شاخص‌های زیستی روی کودکان در سنین پایین‌تر صورت گیرد. حدود 700 هزار نفر در بریتانیا مبتلا به اوتیسم هستند که از هر 100 نفر، یک نفر را شامل می‌شود. کودکان مبتلا معمولا در تکلم و برقراری ارتباط با دیگران دچار مشکل می‌شوند.

تست‌های فیزیکی که محققان در سال‌های اخیر برای تشخیص اوتیسم از آنها استفاده می‌کردند، اسکن‌هایی بوده‌اند که تفاوت اندازه مغز این قبیل کودکان را به ویژه در نقاطی که مسئول پردازش زبان است، بررسی می‌کردند.

محققان با انجام آزمایش خون جدید روی کودکان مبتلا به اوتیسم دریافتند که پروتئین‌های موجود در پلاسمای خون این کودکان به دلیل مواد قندی و مولکول‌های مضر حاوی اکسیژن، دچار آسیب می‌شوند.

با این آزمایش، آسیب‌های وارده به پلاسما و اثرات ادراری و ردپای ترکیبات با تغییرات مضر را شناسایی می‌کند. اما محققان همچنان معتقدند که تا ابداع آزمایشی واقعی که بتواند اوتیسم را به درستی تشخیص دهد راه درازی در پیش است.

آنها این آزمایش خون را روی کودکان هفت تا هشت سال انجام دادند اما اطلاعاتی مبنی بر این وجود ندارد که کودکانی که سنین پایین‌تری دارند نیز دارای چنین الگوهای متابولیکی هستند یا نه. عوامل ژنتیکی عامل حدود یک سوم موارد ابتلا به اوتیسم هستند در حالی که این تست‌ها نشان می‌دهد که ترکیبی از عوامل محیطی در کنار جهش‌ها و متغیرهای ژنتیکی باعث بروز اوتیسم می‌شوند.

دیدگاه تان را بنویسید