جی پلاس؛

اگر حیات بیگانه‌ای کشف شود، واکنش انسان چگونه است؟

بسیاری بر این باورند که انسان‌ها نسبت به کشف حیات بیگانه واکنشی منفی نشان می‌دهند اما در واقع، مطالعات کمی در این زمینه انجام گرفته است. مطالعات جدید حاکی از آن است که برخی از مردم واکنش مثبتی به این قضیه نشان داده‌اند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس؛ اگر برخی داستان‌های علمی تخیلی واقعیت داشته باشند، انسان‌ها در اولین برخورد با انسان‌های فرازمینی به طور قطع از آنها می‌ترسند. ترس از گسترش موجودات بیگانه و فرازمینی و حذف انسان یکی از علل بروز این واکنش ترس‌گونه محسوب می‌شود.

اگر با فردی درباره این مقوله صحبت کنید، تصویر متفاوتی از واکنش نخستین برخورد او با چنین موجوداتی دریافت می‌کنید. بیشتر افراد خیلی مضطرب نیستند. در حقیقت، دید آنها نسبت به این موجودات مثبت است و بیشتر از اینکه مانند افراد بالغ و هراسان رفتار کنند، واکنشی مانند کودکان نبست به این مساله دارند؛ واکنشی که بیشتر حالت کنجکاوی دارد.

مطالعات جدید نشان می‌دهد که در رویارویی با موجودات فرازمینی، انسان‌ها واکنش و برخورد مثبتی با آن خواهند داشت. یکی از دانشمندان روان‌شناسی دانشگاه ایالتی آریزونا، روش‌های مختلفی را در مطالعاتش مورد استفاده قرار داده است. او به همراه گروه تحقیقاتی خود، از نوعی برنامه کامپیوتری برای تجزیه و تحلیل زبان به کار رفته در مقاله‌های جدید پیرامون اکتشافات صورت گرفته درباره حیات بیگانه‌ها استفاده کردند.

این برنامه روی مقوله عاطفی تحقیقات تمرکز می‌کند. آنها دریافتند که پوشش رسانه‌ای این موضوع بسیار مثبت بوده است. محققان اعلام کردند که انسان‌ها حیات میکروبی فرازمینی را شناسایی کرده‌اند و بیش از 500 نفر واکنش‌های خود را نسبت به این کشف اعلام کرده‌اند که بسیار مثبت بوده است.

در این تحقیق، دانشمندان از بیش از 500 نفر خواستند تا واکنش خود را نسبت به کشف حیات میکروبی در شهاب‌سنگ مریخی و ایجاد حیات مصنوعی در محیط آزمایشگاهی اعلام کنند. آنها واکنش مثبت خود را بیشتر به احتمال وجود حیات بیگانه نشان دادند.

البته این مطالعات تنها در آمریکا انجام شده است و به طور قطع اگر چنین مطالعاتی در جمعیت گسترده‌تری صورت گیرد، با واکنش‌های متفاوت‌تری روبه‌رو خواهیم شد.

دیدگاه تان را بنویسید