گزارش جی پلاس

ساخت پوست جدیدی که ترمیم و بازیافت می‌شود

محققان به تازگی نوعی پوست الکترونیک قابل انعطاف تولید کرده‌اند که قابلیت ترمیم خودبه‌خودی و بازیافت را دارد. از این پوست می‌توان در فناوری‌های رباتیک و مصنوعی و تولید دستگاه‌های زیست‌پزشکی بهتر استفاده کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس؛ دانشمندان دانشگاه «کلورادو بولدر» نوع جدیدی از پوست الکترونیک قابل انعطاف را به نام e-skin ابداع کرده‌اند که از مواد نازک و شفاف تولید شده و می‌تواند عملکرد و ویژگی‌های پوست طبیعی انسان را تقلید کند.

در حال حاضر انواع و اندازه‌های مختلفی از پوست‌های الکترونیک پوشیدنی در آزمایشگاه‌های سراسر دنیا تولید می‌شوند که محققان از آنها در مصارف پزشکی، مطالعات علمی و زمینه‌های مهندسی استفاده می‌کنند.

محققان در ساخت پوست الکترونیکی جدید، حسگرهایی را به منظور اندازه‌گیری و سنجش فشار خون، درجه حرارت بدن، رطوبت و جریان هوا تعبیه کرده‌اند. در تولید این پوست الکترونیک از پلیمر شبکه دینامیکی پیوند کووالانسی موسوم به «پلیمین» استفاده شده است که برای ایجاد استحکام مکانیکی، ثبات شیمیایی و رسانایی الکتریکی بهتر و قوی‌تر، با نانوذرات نقره به هم متصل شده‌اند.

موضوع منحصر به فرد در این میان، پیوند شیمیایی پلیمین است که به این پوست الکترونیکی امکان ترمیم خودبه‌خودی و بازیافت کامل را در دمای اتاق می‌دهد. هر ساله میلیون‌ها تن زباله‌های الکترونیک در دنیا تولید می‌شوند که همین امر در آلودگی کره زمین نقش مهمی ایفا می‌کند اما با این راهکار، بخشی از آلایندگی کاهش می‌یابد به طوری که بازیافت این پوست الکترونیک از نظر اقتصادی و محیط‌زیستی می‌تواند مفید باشد.

این پوست به گونه‌ای ساخته شده که چند ثانیه پس از شلیک، ضرب و شتم یا جراحت، عملیات ترمیم و بهبودی در آن آغاز می‌شود. ترمیم شکستکی با پارگی حسگرهای پوستی با استفاده از ترکیبی از سه ترکیب تجاری موجود در اتانول صورت می‌گیرد. 

به گزارش جی پلاس؛ از دیگر ویژگی‌های این پوست الکترونیک این است که با به کار بردن حرارت و فشار اندکی به آن و بدون اعمال فشار زیاد می‌توان به راحتی سطوح پوستی از قبیل بازو و دست‌های رباتیک را خم کرد.

برای بازیافت این پوست الکترونیک، دستگاه را در محلول بازیافت غوطه‌ور و پلیمرها را به ترکیبات قابل حل در اتانول تجزیه می‌کنند. نانوذرات نقره هم در انتهای محلول فرو می‌نشیند. از این محلول بازیافت شده و نانوذرات می‌توان برای ساخت پوست الکترونیک جدیدی استفاده کرد.

دیدگاه تان را بنویسید