گزارش جی پلاس/ محققان ساختند؛

محلول جدیدی که میکروب‌های دست را نشان می‌دهد + عکس

محققان نوعی محلول تولید کرده‌اند که با قرار گرفتن زیر نور ماوراءبنفش میزان آلودگی دست‌ها و نحوه انتشار میکروب‌ها را نشان می‌دهد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس؛ شستشوی مرتب دست‌ها یکی از راه‌های دور نگه داشتن میکروب‌ها از گسترش آنها به ویژه در فصل شیوع آنفلوآنزاست. اما چرا گاهی خلاص شدن از شر این میکروب‌ها آنقدر دشوار است؟ محققان به تازگی محلولی موسوم به Glo Germ تولید کرده‌اند که بعد از قرار گرفتن زیر نور ماوراءبنفش نشان می‌دهد که دست‌ها چقدر آلوده شده و این میکروب‌ها چگونه در تماس با اشیائی چون فنجان قهوه و کیبورد منتشر می‌شوند.

48D29B6200000578-5346081-image-a-17_1517601694084

محققان تفاوت‌های بین شستشوی دست‌ها به مدت 5 ثانیه، میزان توصیه شده 20 ثانیه‌ای و استفاده از ضدعفونی‌کننده‌های دست را با هم مورد آزمایش قرار دادند تا مشاهده کنند که بعد از شستن دست‌ها با این سه مورد چه اتفاقی می‌افتد. مقامات بهداشتی همواره توصیه می‌کنند که برای جلوگیری از انتشار ویروس مرگبار آنفلوآنزا که بیش از هر چیز کودکان را به کام مرگ می‌کشاند، مدام دست‌ها را بشویید.

محلول Glo Germ مایعی است که مانند لوسیون روی دست مالیده می‌شود و میکروب‌ها را شبیه‌سازی می‌کند تا از این طریق، روش‌های مناسب شستشوی دست‌ها و کنترل عفونت عمومی را آموزش دهد.

در حالی که دست‌های شما روی سطحی تمیز به نظر می‌رسد، نور ماوراءبنفشی که از این محلول روی دست‌هایتان منعکس می‌شود نشان می‌دهد که در این زمان چه میکروب‌هایی روی دست‌هایتان زندگی می‌کنند. محلول Glo Germ در آزمایشی تحت کنترل، تجمعی از باکتری‌ها را بعد از باقی ماندن روی دست، نشان می‌دهد.

48D29DFA00000578-5346081-image-a-12_1517601194361

بعد از در دست گرفتن یک فنجان قهوه به مدت بیش از یک دقیقه، نور ماوراءبنفش نشان می‌دهد که میکروب‌ها چه با سرعت از دست به فنجان منتشر می‌شوند. سپس افراد تحت آزمایش، دست‌های خود را به مدت 85 ثانیه شستند.

نور ماوراءبنفش نشان داد که نقاطی بین انگشتان و کف دست‌ها بعد از شستشو، میکروب بیشتری به خود جذب می‌کنند. میکروب‌ها بعد از شستشو زیر انگشتان و روی حلقه انگشتر هم باقی می‌مانند. مواد ضدعفونی‌کننده دست هم مورد آزمایش قرار گرفت، در حالی که میکروب‌ها هنوز روی دست حضور داشتند اما تعدادشان کم‌تر از شستشوی 5 ثانیه‌ای شده بود. سپس بعد از شستشوی 20 ثانیه‌ای، میکروب‌های روی دست به کمترین حد ممکن خود رسید.

دیدگاه تان را بنویسید