گزارش جی پلاس؛

انسان‌ها بیش از 187 تن زباله روی ماه رها کرده‌اند! + ویدئو

20 ژوئیه 1969 یک روز فراموش نکردنی در تاریخ بشریت است؛ روزی که آپولو 11 فضانوردان را روی سطح ماه قرار داد و به این شکل، انسان پایش را فراتر از کره زمین قرار داد. بین این روز سرنوشت‌ساز و دسامبر 1972، ناسا پنج بار دیگر پا روی ماه گذاشت و آزمایش‌های متعددی را روی سطح این قمر انجام داد. اما چیزی که ما در مورد این سفرها فکرش را هم نمی‌کنیم، زباله‌هایی است که انسان‌ها روی ماه رها کرده‌اند!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی پلاس؛ تخمین‌ها حاکی از آن است که ناسا با شش ماموریتی که تاکنون به ماه داشته، 809 شیء را روی ماه باقی گذاشته که وزن آنها به 181/5 تن می‌رسد و البته که لیست خاصی نیز از این اشیاء در دست دارد.

البته این زباله‌ها تنها زباله‌های روی کره ماه نیستند. اگر این میزان را به زباله‌هایی که از برنامه رباتیک سفر به ماه روسیه باقی مانده، اضافه کنیم، بالغ بر 187/4 تن زباله روی سطح ماه وجود دارد.

البته باید گفت که برخی از این زباله‌ها، تجهیزات علمی مهم دانشمندان هستند که هنوز کارایی دارند ولی میزان قابل توجه آنها اشیای به دردنخوری هستند که روی سطح ماه را پر کرده‌اند. اگر بخواهیم ریز این زباله‌ها را درآوریم، بهتر است از مهم‌ترین آنها شروع کنیم که فضانوردان ناسا تجهیزات مربوط به شش فرود آپولو را که حدود 15/2 تن است و همچنین وسایل مربوط به پنج صعود آپولو را که حدود  4/6 تن است، روی ماه رها کرده‌اند.

علاوه بر اینها شش پرچم آمریکا و چهار «پس‌بازتابگر» نیز روی ماه وجود دارند. پس‌بازتابگر وسیله‌ای است که نوری را که از جهات مختلف به آن بتابد را به سمت منبع نور منعکس می‌کند و به همین وسیله به دانشمندان کمک کرد که دریابند ماه هر سال 8/3 سانتی‌متر از ما دور می‌شود.

اگر بخواهیم موارد دیگر این اشیای روی ماه مانده را نام ببریم باید به 96 کیسه‌ای اشاره کنیم که شامل ادرار، مدفوع و استفراغ فضانوردان است. علاوه بر این، دو توپ گلف که توسط آلن شپارد، فضانورد آپولو 14 پرتاب شد، یک ناخن‌گیر و یک عکس سلفی از جیمز ایروین توسط شخص خودش روی سطح ماه رها شده‌اند.

شاید خیلی برایتان عجیب باشد، ولی اگر به ماه سفر کنید 100 اسکناس 2 دلاری آنجا خواهید یافت. زیرا فضانوردان در حین انجام ماموریت آپولو حدود 17 هزار دلار را روی سطح ماه پرت کردند. همان جیمز ایروین (بله همان فضانوردی که عشق گرفتن عکس از خودش در فضا را دارد) به همراه دیو اسکات، دو فضانورد آپولو 15 بودند که تصمیم گرفتند تمام اسکناس‌های دو دلاری‌شان را به ماه ببرند و با آنها در ماه عکس بگیرند. سپس آنها را امضا کنند، به خانه برگردانند و در مزایده‌ای به فروش برسانند. ولی متاسفانه این دو فضانورد فراموش کردند که دو دلاری‌ها را از سطح ماه جمع‌ کنند.

ماجرا به اینجا ختم نشد و آنها بار دیگر تمبرهای آمریکایی را به همین دلیل به ماه بردند، اما این داستان به رسوایی منجر شد و در نهایت این دو فضانورد از کار اخراج شدند!

با این اوصاف، شاید برای بعضی‌ها خیلی هیجان‌انگیز باشد زمانی که از ماهواره‌‌ها به ماه نگاه می‌کنند، نه تنها چشم‌اندازی از این سیاره را می‌بینند، بلکه چشمشان به برخی لوازم عجیب و غریبی می‌خورد که نخستین کاوشگران بی‌رحمانه در آنجا رها کرده‌اند.

اگر دوست دارید اطلاعات بیشتری در مورد اشیائی که روی کره ماه بدون دلیل رها شده‌اند بگیرید، ویدئوی زیر را با عنوان «809 چیز که روی ماه مانده است» تماشا کنید:

 

 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید