جی پلاس؛

یافته جدیدمحققان: چگونه پشه‌ها یاد می‌گیرند مخاطب خاص را نیش نزنند!

معمولا پشه‌ها افراد خاصی را برای نیش زدن انتخاب می‌کنند و این گونه افراد همیشه با این مشکل روبه‌رو هستند اما محققان معتقدند که با روشی جدید می‌توان پشه‌ها را آموزش داد که افراد خاص را نیش نزنند. این روش به اندازه استفاده از حشره‌کش‌ها می‌تواند در دفع حشرات و پشه‌ها موثر باشد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی پلاس؛ با توجه به گستره بیماری‌زایی پشه‌ها در دنیا و آلوده کردن و انتشار انواع ویروس‌ها بین انسان‌ها، محققان معتقدند که می‌توان پشه‌ها را با نوعی سلاح انقلابی آموزش داد.

طبق مطالعات انجام شده، وقتی پشه‌ای را که در آستانه نیش زدن شماست با دست از خود دور می‌کنید، این پشه یاد می‌گیرد که رایحه شخصی شما نشانگر تهدیدی برای زندگی اوست و این باعث می‌شود در دفعات بعدی دیگر به شما نزدیک نشود. این نتیجه‌گیری نشان می‌دهد که پشه‌ها نیز قادر به یادگیری بوده و آموزش‌پذیر هستند.

محققان دانشگاه واشنگتن معتقدند پشه‌ها به طور اتفاقی کسی را نیش نمی‌زنند، بلکه براساس رایحه‌ای که از برخی افراد خاص آنها را به سمت خود می‌کشاند، طرح‌ریزی می‌کنند و در واقع با برنامه جلو می‌روند.

بوی آدمی برای پشه‌های جذاب است اما وقتی انسان‌ها سعی در دور کردن آنها از خود دارند، ارتعاش کوچکی روی پوست آنها ایجاد می‌شود که تلاش آنها را برای نیش زدن مختل می‌کند.

دانشمندان در تحقیقی که انجام دادند، چنین ارتعاشاتی را در جلسات 20 دقیقه‌ای بازسازی کردند و دریافتند وقتی فرآیند نیش زدن پشه‌ها با ایجاد این ارتعاش‌ها مختل می‌شود، حشره تا 24 ساعت از آن رایحه خاص دوری می‌کند. این سطح از تاثیرگذاری با اثربخشی حشره‌کش‌هایی چون DDT برابری می‌کند.

محققان در حال حاضر دریافته‌اند نوعی ترکیب باعث آغاز دوری پشه‌ها از افرادی با رایحه خاص می‌شود و با این روش محققان می‌توانند فرمولی ابداع کنند که علاوه بر تولید حشره‌کش‌های جدید و موثری چون DDT، دوری پشه‌ها از طعمه خود را هم هم آغاز کند.

دیدگاه تان را بنویسید