گزارش جی پلاس/ پیشرفت دیگری در زمینه هوش مصنوعی؛

ساخت مغزهای مصنوعی شبیه مغز انسان!

یک کلید ابررسانای جدید به زودی کامپیوترها را توانمند می‌کند تا تصمیماتی بسیار شبیه به تصمیم‌های مغز انسان بگیرند و مانند آن عمل کند؛ در واقع دانشمندان با این کار، کامپیوترها را به مغزهای هوشمند تبدیل می‌کنند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس؛ دانشمندان یک کلید ابررسانا طراحی کرده‌اند که معتقدند روزی فرا می‌رسد که این فناوری جدید از سیستم‌های هوش مصنوعی پیشرفته‌ای حمایت و پشتیبانی خواهد کرد که بخشی از زندگی روزمره آدمی را از حمل و نقل گرفته تا پزشکی شامل می‌شود.

محققان مؤسسه ملی استاندارد و فناوری آمریکا توضیح می‌دهند که این کلید مانند مغزی بیولوژیکی از طریق پردازش سیگنال‌های الکتریکی دریافتی، یاد می‌گیرد و سیگنال‌های خروجی مناسبی تولید می‌کند. این فرآیند بازتاب‌دهنده عملکرد سیناپس‌های بیولوژیکی در مغز انسان است که به نورون‌های عصبی امکان ارتباط با یکدیگر را می‌دهد. سیناپس به محل اتصال دو عصب اطلاق می‌شود.

سیناپس مصنوعی به شکل یک سیلندر فلزی است و 10 میکرومتر (0.0004 اینچ) پهنا دارد. این سیناپس به گونه‌ای طراحی شده که از تجربیات یا حتی از محیط اطراف نیز قابلیت یادگیری دارد.

این کلید سیناپس آنگونه که در میدان هوش مصنوعی امر بسیار شایعی است، حتی از همتای بیولوژیک خود هم بهتر عمل می‌کند و انرژی کمتری نسبت به مغز آدمی مصرف می‌کند. سیگنال‌های تحریک‌کننده نیز یک میلیارد بار در ثانیه سریع‌تر از نورون‌های عصبی مغز انسان عمل می‌کنند.

در مقایسه، سیناپس‌های انسان 50 بار در ثانیه تحریک می‌شوند. این امر تأثیر شگرفی در پردازش اطلاعات دارد زیرا هر چه فرکانس سیگنال‌های الکتریکی تحریک و دریافت شده بیشتر باشد، اتصال بین سیناپس‌ها قوی‌تر می‌شود.

انسان بسان هوش مصنوعی

این کلید به معنای تقویت توانایی «کامپیوترهای نورومورفیک» است که از هوش مصنوعی حمایت می‌کند که روزی برای بهبود درک و تصمیم‌گیری- توانمندسازی دستگاه‌های هوشمند مانند خودروهای خودران و حتی ابزارهای تشخیصی حیاتی خواهد بود.

بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودرو، روی فناوری‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که بتوانند جایگزین راننده انسان شوند اما همچنان راه درازی در پیش است. مهم نیست خودروهای خودران در نهایت چقدر ایمن خواهند بود چون راننده هوش مصنوعی نهایتا با با مساله بغرنج اخلاقی مواجه می‌شوند که باید بین اولویت ایمنی مسافران یا سایر افرادی که در تصادف درگیر می‌شوند، انتخاب کنند.

این کلید هوشمند قادر است مغزهای مصنوعی را تجهیز کند تا با تصمیم‌گیری‌هایی که انجام می‌دهد بتواند با انوع معماهای اخلاقی کنار بیاید و آنها را حل کند.

همچنین این کلید به ما کمک می‌کند هوش مصنوعی دقیق‌تری تولید کنیم که بتواند بیماری‌هایی چون مشکلات قلبی و سرطان ریه را تشخیص دهد. به عنوان مثال، پزشکان بیمارستانی در آکسفورد انگلستان با موفقیت مغز مصنوعی را مورد آزمایش قرار داده‌اند که توانایی پزشکان را در شناسایی مشکلات قلبی تهدیدکننده زندگی بهبود می‌بخشد.

شواهد حاکی از آن است که این سیستم هوش مصنوعی با تشخیص زودهنگام سرطان ریه نسبت به پزشکان، قادر است سالانه جان بیشتر از 4 هزار نفر را از خطرمرگ نجات دهد.

در حالی که هوش مصنوعی، بسیاری از جنبه‌های پزشکی را دگرگون می‌کند، کامپیوترهای معمولی که این سیستم‌ها روی آنها فعال است، با وظایفی چون تشخیص مفهوم روبه‌رو هستند؛ به این دلیل که محققان معتقدند کامپیوترها خاطرات را آنگونه که ما به خاطر می‌سپاریم، در حافظه خود ذخیره نمی‌کنند. مغز ما پردازش اطلاعات و ذخیره خاطرات را در یک زمان در سیناپس‌ها انجام می‌دهد، در حالی که کامپیوتر، این دو فرآیند را به طور جداگانه انجام می‌دهد.

اما سیناپس مصنوعی جدید با توجه به این مشکل، اجازه می‌دهد کامپیوترها مانند مغز انسان عمل کنند. اگر چه این اقدام هنوز مراحل آزمایشی خود را سپری می‌کند اما محققان امیدوارند روزی فرا رسد تا موفق به ساخت مغزهای مصنوعی ای شوند که از طریق آنها توانمندی‌های سیستم‌های هوش مصنوعی را بهبود بخشند.

دیدگاه تان را بنویسید