گزارش جی پلاس؛

با آمدن ربات‌های کارگر، زن‌ها بیشتر بیکار می‌شوند

بر کسی پوشیده نیست تغییرات شگرفی در صنعت جهانی رخ داده و بسیاری از صنایع به سمت فناوری‌های خودکار و هوش مصنوعی حرکت کرده اند. مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد که اتوماتیک شدن بسیاری از مشاغل بیش از هر چیز، بیکاریِ خانم ها را به دنبال دارد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علمی و فناوری جی پلاس؛ در ایالات متحده آمریکا تا سال 2026 قریب 1.4 میلیون شغل در معرض نابودی قرار دارد. گزارش‌ها حاکی از آن است که حدود 1000 نوع از مشاغل سراسر آمریکا حدود 96 درصد کل مشاغل استخدامی را شامل می‌شوند. زنان حدود 57 درصد این مشاغل را اشغال کرده اند که خطر بیکاری آنها وجود دارد.

این آمارها تاثیر تغییر نیروی کار از انسان به فناوری‌های خودکار و ربات‌ها را نشان می‌دهد. این در حالی است که در سال‌های پیش رو، در مشاغلی که با بیشترین پیشرفت و رشد روبه‌رو می‌شوند، زنان بیش از هر نیرویی تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

به عنوان مثال، کارگران خط مونتاژ جزء گروه‌هایی هستند که بیش از هر گروه دیگری تحت‌الشعاع این تغییرات قرار می‌گیرند و نیروهای کار انسانی با ربات‌ها به عنوان سیستم خودکار جایگزین می‌شوند.

محققان تخمین می‌زنند که با رواج سیستم‌ها و ماشین‌آلات خودکار، شغل حدود 90 هزار کارگر مرد خط مونتاژ، در معرض خطر نابودی قرار می‌گیرد. این در حالی است که این آمار در زنان به 164 هزار نفر می‌رسد؛ زنانی که به عنوان منشی یا معاون اجرایی مشغول به کار هستند.

از آن دسته کارگرانی که مشاغل آنها در معرض خطر است، 16 درصد هیچ فرصت دیگری را برای استفاده دوباره از مهارت خود در شغلی دیگر پیدا نمی‌کنند و تنها 25 درصد به یک یا سه نوع شغل دسترسی پیدا می‌کنند.

در نتیجه، محققان برنامه‌های جامع بازآموزی مهارت را برای جبران این دگرگونی‌ها توصیه می‌کنند. برنامه کسب دوباره مهارت، به طور متوسط 48 موقعیت شغلی را به کارگران عرضه می‌کند. امروزه اکثریت آنها جزء دو درصدی هستند که مهارت‌های قابل انتقال دارند. قرار دادن فرصت‌های بهتر پیش روی زنان به منظور انتقال به شغلی دیگر، می‌تواند تأثیر مثبتی روی شکاف دستمزدی داشته باشد که از نظر جنسیتی متفاوت است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که تنها ابتکار عمل می‌تواند دستمزد بالاتر را نصیب 74 درصد از زنانی کند که در معرض از دست دادن شغل خود هستند. این خطر برای مردان 53 درصد تخمین زده شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود 70 درصد کارگرانی که تحت تأثیر حذف شغل خود قرار دارند، به بازآموزی هایی نیاز دارند که علاوه بر حمایت درآمدی از آنها، خدمات تطبیق شغلی را هم به آنها ارائه می‌کند. تنها عامل محدودکننده در دنیای فرصت‌ها برای افراد، تمایل روسا به سرمایه‌گذاری روی بازآموزی مهارت‌هاست که کارگران را به مشاغل جدیدشان وصل می‌کند.

گزارش ارائه شده نشان می‌دهد که این سرمایه‌گذاری برای تجارت و اقتصاد بسیار سودآور است و تضمین می‌کند که کارگران در زندگی خود هدفی را پیدا می‌کنند.

دیدگاه تان را بنویسید