گزارش جی پلاس/ توسط محققان استرالیایی انجام شد:

کشف باکتری‌هایی که زباله های پسماند، طلا بازیافت می‌کند!

زمین‌شناسان به تازگی باکتری‌هایی کشف کرده‌اند که تکه‌های بسیار ریز طلا را جذب و آنها را به تکه‌های طلا تبدیل می‌کنند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس؛ موبایل‌های قدیمی حتی با از رده خارج شدن، ارزش خود را حفظ می‌کنند؛ به ویژه اینکه دست محققان استرالیایی بیافتند. زیرا آنها روش عجیب و جدیدتری برای جمع‌آوری طلاهای داخل این گوشی‌ها دارند.

زمین‌شناسان استرالیایی باکتری‌هایی را در قطعه‌ای زمین در منطقه کوئینزلند یافته‌اند که اثرات طبیعی طلا را جذب و آنها را تبدیل به تکه‌های طلا می‌کنند.

به گفته دانشمندان دانشگاه آدلاید، این کشف به این معناست که شرکت‌های معدن‌کاری می‌توانند طلاهای باقی‌مانده در سدها را بازیافت و آنها را به ثروت تبدیل کنند. از آنجایی که هر چند ماه یک بار گوشی‌های هوشمند به روز می‌شوند و گوشی‌های قبلی به مرور از رده خارج می‌شوند، این اقدام، راهکار مناسبی برای خلاص شدن از زباله‌های الکترونیکی است.

سازمان ملل متحد در سال 2016 اعلام کرد که بازیابی زباله‌های الکترونیکی در دنیا شامل دور انداختن انواع موبایل، لپ‌تاپ، تلویزیون، یخچال و اسباب‌بازی‌ها ارزشی بالغ بر بیش از 84 میلیارد دلار را شامل می‌شود.

بیش از 29 میلیارد دلار از این مبلغ، طلایی است که در بخش‌هایی چون صفحه‌های مداری گوشی‌ها و کامپیوترها وجود دارد. حجم بالایی از طلا در زباله‌های الکترونیکی پنهانند. محققان معتقدند که باید به دنبال نوعی فناوری بود که بتوان بدون تأثیر روی سلامت، جامعه یا محیط، این فلز با ارزش را که در گوشی‌های هوشمند یا کامپیوتر وجود دارد، بازیابی کرد.

گروهی از محققان به استارتاپ نیوزلندی Mint Innovation پیوستند تا راه‌حلی برای این موضوع بیابند. این استارتاپ یک طرح آزمایشی را راه‌اندازی کرده که در آن قرار است تا سال 2019 از فناوری بازیافت زباله الکترونیکی، بازاریابی تجاری انجام دهند.

محققان با زباله‌های الکترونیکی به عنوان مواد اولیه روبه‌رو هستند و از فرآیندی استفاده می‌کنند که باکتری‌ها در آن به عنوان روشی برای تصفیه فلزات گرانبها و ترکیبی از سایر فلزات موجود در مدارهای قدیمی بهره می‌برند.

محققان دانه‌های طلا را به طور آزمایشی از رودخانه West Coast Creek در «کیلکوان» برداشتند. آنها دریافتند که فرآیند بازیابی طلا بین 17 تا 58  سال زمان می‌برد. اما فرآیند جدید در یک چشم بر هم زدن انجام می‌شود که از نظر کاربرد صنعتی بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش جی پلاس؛ دانشمندان در تحقیقات خود نوعی باکتری کشف کردند که برای تصفیه سایر مواد معدنی چون نقره و مس برای تولید این تکه‌های کوچک به صورت دانه دانه یا لایه لایه به کار می‌رود. به اعتقاد آنها، این باکتری‌ها نه تنها قدرت تغییر فرآیند بازیافت را دارند، بلکه قادرند طلای باقی‌مانده در سدها را پس از بازیافت به ثروت تبدیل کنند.

در بسیاری از معادن مواد باقی‌مانده و پس‌ماند وجود دارد که در میان آنها طلا نیز به وفور یافت می‌شود. با فناوری‌های فعلی نمی‌توان این مواد را بازیافت کرد. اگر بتوان از این بخش‌ها منابعی را بازیابی کرد، می‌توان از این ثروت‌های نهفته نهایت استفاده را کرد.

دیدگاه تان را بنویسید