گزارش جی پلاس/ یافته جدید محققان:

نابینایی با کمک ژن‌‌های جلبک درمان می شود

یک کمپانی داروهای زیستی فرانسوی به‌تازگی اعلام کرده که راه درمانی جدیدی برای نابینایان ابداع کرده است که با استفاده از ژن‌های گرفته شده از جلبک اقدام به درمان نابینایی ارثی می‌کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی پلاس، محققان فرانسوی در این روش نوین درمانی، ژن‌های گرفته شده از جلبک نوری را به منظور کمک به بازیابی دید در مبتلایان به نابینایی ارثی، به چشم بیماران پیوند زدند.

در این درمان از فناوری «اپتوژنتیک» استفاده شده که سلول‌های عصبی را به سلول‌های حساس به نور تبدیل می‌کند. اگر چه این روش در آزمایش‌های حیوانی به کار می‌رود، شواهد حاکی از آن است که اثرات آن روی انسان هم دیده شده است. این طرح آزمایشی در سه ماهه نخست سال 2018 روی بیماران انگلیسی آغاز می‌شود و قرار است با مطالعات ژن‌درمانی روی بیماران، وضعیت ژنتیک آنها بررسی شود.

«رتینیت پیگمنتوزا» نوعی بیماری ژنتیکی است که در آن سلول‌های گیرنده نوری یا سلول‌هایی که نور را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کنند، دچار آسیب می‌شوند. در نتیجه، این فرآیند به آهستگی واکنش شبکیه را نسبت به نور تغییر می‌‌دهد و به مرور دیدن را برای بیمار دشوار می‌کند و در نهایت، بیمار بینایی خود را به طور کامل از دست می‌دهد.

محققان در این آزمایش جدید، بیمارانی را که کاملا نابینا بودند یا حداکثر قابلیت دیدن پنج انگشت خود را داشتند، مورد مطالعه قرار دادند. آنها با ترکیبی از علم اپتیک و ژنتیک که به اپتوژنتیک معروف است، ژن حساس به نور را به سلول‌های عصبی، سلول‌های مغزی، طناب نخاعی و چشم وارد می‌کنند. آنها این ژن را از جلبک تک سلولی گرفتند و به جلبک کمک می‌کند نور را تشخیص دهد.

محققان از علم اپتوژنتیک در حیوانات برای درک چگونگی عملکرد مغز استفاده می‌کنند. پزشکان در این آزمایش امیدوارند که این ژن سلول‌های غده عصبی را تبدیل کند که به طور معمول اطلاعات را از چشم به مغز و به سلول‌های گیرنده نوری مرتبط می‌کند. دانشمندان معتقدند که می‌توانند بینایی افراد نابینا را با جایگزینی سلول‌های آسیب‌دیده در بیماری «رتینیت پیگمنتوزا» درمان کنند.

هنوز درصد موفقیت‌آمیز بودن این راه درمانی مشخص نیست اما محققان امیدوارند. این درمان در نوع خود درمان نوینی است. این اولین باری است که محققان تلاش می‌کنند با به کارگیری سلول‌های عصبی برای دریافت سیگنال‌های نوری توسط مغز به جای ترمیم آسیب سلول‌های آسیب‌دیده گیرنده نوری، بینایی را به افرادی که مبتلا به بیماری چشمی تحلیلی هستند، بازگردانند.

محققان ژن گرفته شده از جلبک را به یکی از چشم‌ها تزریق می‌کنند و امیدوارند که بیماران با این کار بتوانند نور قرمز را شناسایی کنند. بیماران سپس از عینک آفتابی مخصوصی برای کمک به بهبود بینایی استفاده می‌کنند.

به گزارش جی پلاس؛ چشم ها به طور طبیعی سه نوع نور قرمز، سبز و آبی را درک می‌کنند. با وجود این، گیرنده‌های نوری جدید تنها نور قرمز را شناسایی می‌کنند.این بدان معناست که چنین چشمی قادر به تفسیر رنگ نیست و بیماران تنها قادر به تشخیص رنگ‌های سیاه و سفید هستند.

دیدگاه تان را بنویسید