گزارش جی پلاس/ یافته جدیدی برای بهبود سلامت کودکان:

طراحی ربات میکروب یاب بدن کودک/ آلودگی 20 برابری نوزادان با حرکت چهاردست وپا!

دانشمندان آمریکایی و فنلاندی برای اینکه متوجه شوند ذرات معلق فرش چه تاثیری روی نوزادانی دارد که چهار دست و پا راه می‌روند، یک ربات کوچک طراحی کردند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی پلاس، بر کسی پوشیده نیست که فرش‌ها در منازل مسکونی جزء آلوده‌ترین وسایل خانه از نظر دربرداشتن آلودگی‌ها، مواد حساسیت‌زا و میکروب‌هاست. وقتی در اطراف خانه راه می‌رویم، بسیاری از این ذرات در هوا پخش می‌شوند و از راه دستگاه تنفسی، وارد سیستم تنفسی ما می‌شوند. این مسئله به ویژه برای کودکان نوپایی که مدام روی فرش در حال چهار دست و پا راه رفتن هستند، از اهمیت خاصی برخوردار است و محققان به دنبال آن هستند که نوزادان چه میزان از این ذرات معلق را استنشاق می‌کند.

هر نوزادی چند ماه را به چهار دست و پا راه رفتن و کشف و جست و جوی محیط اطرافش سپری می‌کند تا سرانجام بتواند روی پاهای خود بایستد. اما آنها در مقایسه با انسان بالغ کوچک و نحیف هستند و بدن آنها در مقابل کم‌ترین آلودگی‌ها هم مقاومت پایینی دارد.

گروهی از محققان آمریکایی و فنلاندی برای مطالعه میزان ذرات معلقی که یک نوزاد هنگام چهار دست و پا راه رفتن روی فرش استنشاق می‌کند، به نوزادی نیاز داشتند که در یک محفظه هوا با شرایط تحت کنترل، به طور مدام روی فرش چهار دست و پا حرکت کند و در نهایت یک بچه ربات برای این کار ساختند که بدن آن را با ورقه آلومینیومی پوشاندند و توانست محققان را به نتیجه دلخواه برساند.

آنها صرف نظر از ظاهر ربات، حرکات ساده چهار دست و پا را روی آن طراحی کردند که تعدادی حسگر هوا روی آن کار گذاشتند. ربات به طور آزمایشی 25 مرتبه سینه‌خیز رفتن را روی پنج قطعه فرش انجام داد. محققان برای مقایسه نتایج به دست آمده، این کار را روی داوطلبان بالغی هم انجام دادند که لباس کاملی پوشیده بودند و از کاسک فیلتردار استفاده کرده و 25 مرتبه با همان مدت زمان و در همان شرایط روی فرش راه رفتند.

دانشمندان دانشگاه پردوی آمریکا در نهایت در هر بار حرکت، با کمک ابزارهایی، ذرات زیستی معلق را در هوای اطراف نوزاد را اندازه‌گیری کردند. آنها دریافتند که نوزادان به ازای هر کیلوگرم از جرم بدن، چهار برابر افراد بالغ از ذرات معلق استنشاق می‌کنند. در واقع، تمرکز بقایا و آلودگی‌های کف که به هوا بلند می‌شود، در اطراف بدن نوزادان 20 برابر بیشتر است. در واقع، آنها هنگام چهار دست و پا رفتن روی فرش ابری از میکروب را در اطراف خود تشکیل می‌دهند.

مطالعات گسترده‌ای نشان می‌دهند که تنفس و قرار گرفتن در معرض میکروب‌ها و ذرات ناقل مواد حساسیت‌زا در بخشی از زندگی نقش مهمی در توسعه و محافظت از آسم و بیماری‌های حساسیت‌زا دارد. برخی متخصصان آلرژی عنوان کرده‌اند که وقتی ما در ابتدای حیات در معرض انواع گوناگونی از میکروب‌های مضر قرار می‌گیریم، به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند تا بهتر تنظیم شود.

دیدگاه تان را بنویسید