گزارش جی پلاس؛

ساخت مترجم صدای برخی حیوانات

پیشرفت‌هایی به تازگی در فناوری هوش مصنوعی صورت گرفته که می‌تواند زبان حیوانات را به زبانی قابل فهم برای انسان تبدیل کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی پلاس، دانشمندان با پیشرفت در فناوری هوش مصنوعی توانسته‌اند زبان حیواناتی چون سگ را به زبان انسان  برگردانند. این امر در مقیاس محدود، اما می‌تواند واقعی شود. آنها با کمک هوش مصنوعی در حال یادگیری، نحوه ترجمه تلفظ کلمات در حیوانات و تظاهرات چهره آنها حین صحبت کردن به گونه‌ای قابل فهم برای انسان هستند.

پیشرفت‌های اخیر شامل یک سیستم هوش مصنوعی است که محققان از طریق آن به نحوه برقراری ارتباط میمون‌های مارموزت با یکدیگر گوش می‌دهند و سیستم دیگری هم چهره گوسفندان را بررسی می‌کند تا بتواند حرکات ناشی از وجود درد را در صورت آنها مشخص کند.

دانشمندان تابستان گذشته اعلام کرده بودند که طی 10 سال آینده موفق خواهند شد تا نحوه برقراری ارتباط حیوانات با یکدیگر و حرف زدن آنها را ترجمه کنند.

استاد زیست‌شناسی دانشگاه آریزونای شمالی و نویسنده کتاب «به دنبال دکتر دولیتل: آموزش زبان حیوانات»، یکی از پیشگامان در عرصه برقراری ارتباط با حیوانات است. او بیش از 30 سال سگ‌های پریری را مورد مطالعه قرار داده و این امر او را متقاعد کرده است که این جانوران آمریکای شمالی شکل پیچیده‌ای از ارتباطات کلامی دارند که کمتر از زبان نیست.

این سگ‌ها از صداهای بلند برای هشدار دادن به گروه نسبت به وجود شکارچی استفاده می‌کنند. این صداها نسبت به نوع شکارچی و جثه آن فرق می‌کند و کم و زیاد می‌شود. حیوانات قادرند صداهای خود را به روش‌های مختلف ترکیب کنند و حتی از آنها برای مشخص کردن رنگ لباس انسانی که در نزدیکی آنها ایستاده نیز استفاده کنند.

این استاد الگوریتمی تهیه کرد که این صداهای تولید شده توسط حیوانات را به زبان انگلیسی برمی‌گرداند. او سال گذشته، کمپانی «زولینگو» را با هدف توسعه ابزاری برای ترجمه صدای حیوانات و تشخیص حالات چهره و حرکات بدن آنها تاسیس کرد.

این کار هنوز در ابتدای راه است و این دانشمند هزاران ویدئو از سگ‌ها جمع‌آوری کرده‌‌اند که حاوی صداها و حرکات مختلف بدن آنهاست و در تحقیقات به او کمک می‌کنند. او از این ویدئوها برای آموزش الگوریتم هوش مصنوعی پیرامون این سیگنال‌های ارتباطی استفاده می‌کند.

محققان در این الگوریتم هنوز باید مشخص کنند که هر صدای پارس سگ یا هر دم تکان دادن این حیوان به چه معناست و از این طریق است که انسان می‌تواند آنها را تفسیر و با حیوان ارتباط برقرار کند. اما این استاد زیست‌شناسی به دنبال آن است که راه دقیقی برای ترجمه و تفسیر صداها و حرکات حیوانات بیابد. در واقع، هدف نهایی این دانشمند تولید دستگاهی است که بتواند صداهای سگ را به زبان انگلیسی و در قالب واژه‌های انگلیسی درآورد.

فهمیدن اینکه حیوانات با صداهایی که تولید می‌کنند چه می‌گویند، ارتباطات انسان را با آنها بسیار نزدیک‌تر می‌کند و حتی در مواقعی می‌توان جان آنها را نجات داد. تنها در آمریکا سالانه حدود 3 میلیون سگ و گربه ناخواسته کشته می‌شوند و علت اصلی آن عدم درک حالات آنها از سوی انسان‌هاست بنابراین از این طریق می‌توان جان این حیوانات را از مرگ نجات داد.

تشخیص درد در حیوانات

با استفاده از هوش مصنوعی و تهیه الگوریتم‌های مرتبط، می‌توان از روی چهره آنها علائمی از وجود درد و بیماری را در حیوانات تشخیص داد و سریع‌تر آنها را درمان کرد. کشاورزان معتقدند که تشخیص درد در گوسفندان دشوار است. یکی از محققان دانشگاه چستر انگلیس، مقیاسی برای اندازه‌گیری میزان درد براساس حالات چهره مانند جمع‌شدگی لب‌ها، تا خوردن گوش‌ها و غیره ابداع کرده است. با استفاده از این الگوریتم‌ها می‌توان با بررسی چهره گوسفندان، حیوانات بیمار را از سالم شناسایی کرد.

این مطالعات در حال حاضر تنها در شرایط آزمایشگاهی است اما دانشمندان امیدوارند که روزی بتوان از این فناوری برای حفظ بقای حیوانات استفاده کرد. شاید روزی بتوان با استفاده از دوربینی که به طور خودکار از گوسفندان عکس می‌گیرد، آنها را از نظر سلامتی کنترل کرد. چنین سیستمی به طور قطع در فرآیند تشخیصی از انسان سریع‌تر عمل می‌کند و قابل اطمینان‌تر است. 

دیدگاه تان را بنویسید