گزارش جی پلاس/ یافته جدید محققان:

ایمپلنت رباتیک راهی برای درمان اختلالات مادرزادی نوزادان

دانشمندان یک ایمپلنت رباتیک طراحی کرده‌اند که می‌تواند رشد بافت‌ ها را با تحریک اندام‌های بدن میسر کند. با این ایمپلنت می‌توان بسیاری از اختلالات مادرزادی نوزادان را همانند نقص مری که در آنها بسیار شایع است، درمان کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش گروه علم و فناوری جی پلاس، زمانی که این ایمپلنت در بدن کاشته می‌شود، بخش رباتیک آن با کشیدن یا فشار آوردن به اندام‌های دچار مشکل، آنها را وادار به رشد می‌کند. این ایمپلنت رباتیک می‌تواند راه درمانی بسیار خوبی برای آترزی مری باشد که گونه‌ای ناهنجاری مادرزادی در دستگاه گوارش به شمار می‌رود که در آن مری در دوره جنینی رشد پیدا نمی‌کند و پیوستگی مسیر مری تا معده در میانه راه، کور و بن‌بست می‌شود.

این ربات که توسط دانشمندان بیمارستان کودکان بوستون طراحی و توسعه یافته است، فقط روی حیوانات آزمایشگاهی تست شده ولی دانشمندان امیدوارند که خیلی زود این ابزار را برای درمان نوزادان با اختلالات مادرزادی به کار ببرند.

در این پروژه، ربات در بدن خوک‌های زنده کاشته شد و سپس به آرامی و به تدریج اندام‌های لوله‌ای مانند مری آن‌ها را وادار به رشد کردند؛ در حالی که حیوان در حال حرکت کردن بود. خوک‌ها هیچ ناراحتی‌ای از خود نشان ندادند و حتی قادر به ادامه خوردن بودند و این در حالی است که ربات کاشت شده حتی حدود 77 درصد رشد کرده بود.

دانشمندان در بررسی‌های خود متوجه شدند که این ربات ها نه تنها مری حیوان را کش داده بودند، بلکه باعث رشد سلول‌های این بخش شده بودند.

توسعه کاربردها

دانشمندان سعی کردند به غیر از مشکلات نقص مری این ایمپلنت رباتیک را برای درمان اختلالات دیگری مثل سندروم روده کوچک یا وضعیتی که در آن، یک تکه از روده از دست رفته، استفاده کرد.

به طور کلی دانشمندان امیدوارند بتوانند این ابزار را جایگزین جراحی‌های دردناک و پرهزینه کنند. 

دیدگاه تان را بنویسید