جی پلاس/ محققان دریافتند:

تاثیر سختی ها بر داشتن زندگیِ خوشحال!

کارشناسان روانشناسی معتقدند که زمان‌های سختی تضمینی برای روزهای شاد و تجربیات مثبت در زندگی انسان‌هاست. آنها می‌گویند که سختی‌ها موجب می‌شود که حس بهتر و ارزشمندتری در زندگی‌مان داشته باشیم.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش گروه علم و فناوری سرویس جی پلاس؛ روانشناسان می‌گویند در حالی که همه فکر می‌کنند تجربیات شاد در زندگی بسیار مهم است، باید بدانید که مشکلات و سختی‌ها نیز برای ما خوب هستند، زیرا به زندگی ما معنا می‌دهند و باعث می‌شوند که انعطاف بیشتری داشته باشیم.

در واقع روانشناسان می‌گویند به همان اندازه که لحظات خوشبختی در زندگی‌مان مهم هستند، لحظات بد هم اهمیت دارند.

در طول دو دهه گذشته جنبش روان‌شناختی مثبت، تحقیقات روانشناختی‌ای را با علم شادی، پتانسیل انسانی و شکوفایی به ارمغان آورده است. این تحقیقات نشان می‌دهند که روانشناسان نباید فقط به بررسی بیماری‌های روانی بپردازند، بلکه باید مواردی را نیز مورد بررسی قرار دهند که ارزش زندگی را برای افراد بالا می‌برد. این نوع روانشناسی را روانشناسی مثبت می‌گویند.

مارتین سلیگمان - بنیانگذار روانشناسی مثبت، خوشحالی را احساسات مثبت نوسانی مانند لذت بردن، هیجان و رضایت تعریف می‌کند که با احساسات عمیق معنایی و هدف همراه می‌شود. این موضوع به معنای تفکر مثبت در هر شرایط زمانی و مکانی فرد و همچنین داشتن چشم‌انداز خوش‌بینانه برای آینده است.

مساله مهم اینجاست که کارشناسان شادی معتقدند: شادی پایدار و غیرقابل تغییر نیست، بلکه حسی منعطف و قابل تغییر است که می‌توانیم با کار کردن روی آن، خودمان در وجود خودمان ایجاد کنیم. تلاش برای یک زندگی شاد یک چیز است، اما تلاش برای خوشیِ همیشگی کاملا غیرواقعی است.

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد، انعطاف‌پذیری روانی کلید خوشبختی و حس رضایت بیشتر در زندگی است. به عنوان مثال، پذیرفتن ذهنی تجربیات عاطفی و توانایی تحمل دوران ناراحتی به ما امکان می‌دهد به سمت زندگی غنی‌تر و معنادارتری حرکت کنیم.

نتایج این مطالعات نشان داده‌اند: روشی که ما در مقابل شرایط سخت زندگی اتخاذ می‌کنیم، تاثیر بسزایی بر خوشبختی ما دارد و تجربیاتی مانند استرس، غم و اضطراب در کوتاه مدت، به این معنا نیست که در دراز مدت نمی‌توانیم خوشحال باشیم.

در واقع مشکلات زندگی، ما را آدم‌های منعطفی بار می‌آورد و همین امر موجب می‌شود: هم حس مثبت‌تری به زندگی داشته باشیم و هم اینکه از سختی‌ها نترسیم و آنها را راحت‌تر قبول کنیم و این یعنی آسیب کمتر.

دیدگاه تان را بنویسید