گزارش جی پلاس؛

طرح جالب انگلیس برای پایان دادن به پلاستیک تا 2042

آلودگی حاصل از پلاستیک یکی از معضلاتی است که کل جهان با آن دست و پنجه نرم می‌کند. در این راستا نخست وزیر انگلیس متعهد شده که تا سال 2042 تولید ضایعات پلاستیکی را در این کشور متوقف کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی پلاس؛ ترزا می، نخست وزیر انگلیس، از طرح خود برای پایان دادن به ضایعات پلاستیکی خبر داد و گفت: اگر مردم بدانند امروزه چقدر محصولات پلاستیکی بی‌مصرف تولید می‌شود، شوکه خواهند شد.

این جنبش که با عنوان «پایان دادن به فرهنگ دور ریختن زباله» مطرح شده است، بخشی از برنامه 25 ساله دولت انگلیس برای ایجاد «آینده سبز» و بهبود شرایط محیط زیست به شمار می‌رود. تحقق چنین طرح‌های عظیمی آن هم در دوره یک نسل، جاه‌طلبانه به نظر می‌رسد اما منتقدانی که همواره از عدم حمایت‌های قانونی شکایت کرده‌اند، موافقت خود را از این طرح اعلام کرده‌اند.

البته گروه‌های محیط زیست و حزب کارگر انگلیس معتقدند که این زمان‌بندی برای بهبود شرایط محیط زیست خیلی دور است و خیلی زود باید برای این شرایط دست به اقدام زد. با این حال؛ حتی اگر این زمان دور هم باشد، در صورت اجرایی شدن این طرح، تاثیر جدی و قابل توجهی بر محیط زیست خواهد داشت.

جزئیات طرح:

با اجرایی شدن طرح «بدون پلاستیک»، سوپرمارکت‌ها دیگر نمی‌توانند از کیسه‌های پلاستیکی استفاده کنند. علاوه بر این، بر اقلام تک‌کاربرده مالیات‌هایی در نظر گرفته خواهد شد. بر اساس این طرح، قرار است مالیات پنج پنی برای کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های بزرگ در انگلیس گسترده شود و تمامی کیسه‌های پلاستیکی را دربر گیرد. همچنین قرار است بودجه دولت برای تحقیقات در زمینه نوآوری‌های پلاستیک افزایش یابد و به این منوال، دولت از کاهش آلودگی و استفاده از پلاستیک حمایت خواهد کرد.

 می، همچنین اعلام کرد: یکی از بزرگ‌ترین معضلات ما برای حل مشکلات محیط زیستی، بحث زمان است. اکنون تنها در انگلستان، میزان مصرف سالانه پلاستیک به اندازه هزار برابر سالن‌های سلطنتی «آلبرت» است.

این طرح دولت، تنها ابتکار آن برای پاک‌سازی انگلیس نیست. این کشور در سال 2017، یک سطل زباله دریایی (Seabin) در یکی از بنادر خود نصب کرد. این فناوری از فیبرهای طبیعی ساخته شده است که می‌تواند آلاینده‌ها را با مکش از لنگرگاه‌ها و تفریگاه‌های ساحلی جمع‌آوری کند و آب را به حالت اولیه و دست نخورده خود بازگرداند.

به گزارش جی پلاس؛ سازندگان Seabin می‌گویند که هر واحد می‌تواند حدود 1/5 کیلوگرم زباله را به طور روزانه جمع‌آوری کند و 12 کیلوگرم زباله را تا زمان پر شدن در خود جای دهد. این مقدار معادل 20 هزار بطری پلاستیکی یا 83 هزار کیسه پلاستیکی در هر سال است. در این روش یک تور از جنس فیبرهای طبیعی در منطقه قرار می‌گیرد و زباله‌های شناور روی آب، از جمله روغن‌های موجود در سطح را جمع‌آوری می‌کند تا ماهی‌های اطراف، زندگی سالم و ایمنی داشته باشند.

دیدگاه تان را بنویسید