اطلاعات جدید ناسا از سیارک "فایتون 3200"+ تصاویر

تصاویر و اطلاعات جدید ناسا از سیارک "فایتون 3200" که ماه جاری از کنار زمین گذشت نشان می‌دهد، این سیارک عظیم و احتمالا خطرناک، بزرگتر از آن چیزی است که قبلا تصور می‌شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، ناسا واضح‌ترین عکس‌ها را از سیارک بزرگی گرفته است که این ماه به سطح زمین نزدیک شد و این تصاویر یک حفره بزرگ و اسرارآمیزی را در مرکز این سیارک نشان می‌دهند.

این صخره فضایی موسوم به "فایتون 3200" در 16 دسامبر امسال، برای بیشترین حد ممکن به زمین نزدیک و از حدود 6.4 میلیون مایلی (10.3 میلیون کیلومتر) این سیاره رد شد.

به گفته ناسا، این فاصله 10.3 میلیون کیلومتری نزدیک‌ترین فاصله‌ای است که این سیارک تا سال 2093 با زمین خواهد داشت.

تازه‌ترین تصاویر از این سیارک، با استفاده از "رادار سیاره‌ای رصدخانه آرسیبو" (Arecibo Observatory Planetary Radar) در پورتوریکو آمریکا گرفته شد.

در این تصاویر، می‌توان یک تورفتگی بزرگ را در مرکز این شیء تقریبا کروی دید که بزرگی آن حداقل چند صد متر است.

ناسا اشاره می‌کند یک خط تاریک برجسته ای نزدیک یکی از قطب‌های این سیارک است.

"پاتریک تیلور" (Patrick Taylor)، دانشمند "انجمن پژوهش فضایی دانشگاه‌ها" در مریلند (USRA) و سرپرست گروه رادار سیاره‌ای در رصدخانه آرسیبو گفت: ممکن است اکتشافات جدید در مورد فایتون، به سیارک "بنو"(Bennu) شبیه باشد که هدف فضاپیمای "اسیریس- رکس" (OSIRIS-Rex) ناسا است اما بزرگی فایتون به حدی است که می‌توان بیش از 1000 سیارک بنو را درون آن جای داد.

این خط تیره می‌تواند یک دهانه یا یک تورفتگی حاصل از عارضه‌ای باشد که موجب می‌شود پرتو رادار را به زمین منعکس نشود.

ناسا اعلام کرد فایتون 3200 را پیش از نزدیکی آن به زمین، به طور بالقوه خطرناک می‌دانستند.

این نزدیک ترین فاصله‌ای است که فایتون پس از 16 دسامبر 1974( زمانیکه به حدود پنج میلیون مایلی زمین رسید) با زمین داشته است.

یک سخنگوی ناسا در بیانیه‌ای در مورد این سیارک که در سال 1983 کشف شده بود، گفت: فایتون با قطر حدود پنج کیلومتر، سومین سیارک بزرگ نزدیک به زمین است که در ردیف سیارک‌های "بالقوه خطرناک" قرار می‌گیرد.

زمان عبور بعدی فایتون، سال 2093 تخمین زده شده و انتظار می‌رود در آن زمان از فاصله 1.8 میلیون مایل (2.9 میلیون کیلومتر) عبور کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید