عامل ضعف حافظه در کهنسالی شناسایی شد

بسیاری از ما می دانیم که قدرت حافظه افراد در کهنسالی کاهش می یابد و در این زمینه به دلایل و عوامل مختلفی اشاره شده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، محققان دانشگاه برکلی آمریکا به تازگی عامل جدید و تاثیرگذاری را که در کاهش قدرت حافظه افراد در کهنسالی نقش به سزایی دارد، شناسایی کرده اند.

آنها می گویند علاوه بر مشکلات مربوط به زوال عقل، اختلال در برخی مکانیسم های امواج مغزی در حین خواب کهنسالان نیز در این زمینه دخیل است. به گفته این پژوهشگران، خوابیدن نقش مهمی در تحکیم رابطه حافظه کوتاه مدت و درازمدت انسان ایفا می کند.

فرضیه محققان یادشده این است که ثبت خاطرات در حافظه انسان در زمانی صورت می گیرد که دو نوع از امواج مغزی با یکدیگر همگام شوند. امواج مغزی سریع تر که به دودک های خواب شهرت دارند امواج کوتاهی هستند که با بسامد ۱۴-۱۲ هرتز در خلال مراحل ۴-۱ خواب و در فاصله زمانی ۵-۲ دقیقه پیدا می‌شوند.

این امواج نمایانگر فعالیت مکانیسمی است که حساسیت مغز را در برابر اطلاعات حسی کم می‌کند و در استمرار خواب شخص نقش دارند. در اشخاص سالمند این موج‌ها کمتر دیده می‌شود و به همین دلیل سالمندان در طول شب چندین بار از خواب بیدار می‌شوند.

امواج مغزی سریع تر باید به طور کامل با امواج مغزی آهسته تر و عمیق تر همگام شوند تا فرایند تحکیم اطلاعات در حافظه انسان به درستی صورت بگیرد.

رویداد مذکور معمولا در یک بازه زمانی که یک دهم ثانیه به طول می انجامد، رخ می دهد و اگر زمان بندی آن رعایت نشود مغز اطلاعات تازه را در حافظه درازمدت خود ذخیره نخواهد کرد.

بررسی تازه ثابت کرده که همزمان با افزایش سن، مغز انسان توانایی خود در زمینه همگام سازی این دو نوع امواج مغزی را از دست می دهد و در نتیجه افراد مسن به سختی می توانند رویدادهای تازه را به حافظه خود بسپارند.

پژوهشگران با استفاده از اسکن ام آر آی مغز افراد مسن و مقایسه نتیجه آن با نتایج اسکن مغزی افراد جوان از صحت یافته های خود مطمئن شده اند و حال در جستجوی راه هایی برای کاهش این مشکل هستند.

 

دیدگاه تان را بنویسید