دانشمندان به نمونه ای از خون دایناسورهای ماقبل تاریخ دست یافتند

پر مربوط به چنگال یک دایناسور که در فسیلی ۹۹ میلیون ساله بر جای مانده است، دسترسی به خون این موجود افسانه ای را برای دانشمندان ممکن می کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، دانشمندان از سال ها قبل امیدوار بودند با کشف فسیل هایی از اجزای بدن دایناسورها که آلوده به کک یا دیگر حشرات موذی باشد، بتوانند به نمونه ای از خون دایناسورهای ماقبل تاریخ دست یابند و حالا این آرزوی آنها به حقیقت پیوسته است.

فسیل پر یادشده در درون یک صمغ فسیل شده درخت (موسوم به کهربا) از ۹۹ میلیون سال قبل سالم و دست نخورده باقی مانده است. در حاشیه بالایی این پر، یک کنه نیز گرفتار شده که می توان امیدوار بود بقایای پلاسمای ماقبل تاریخ در بدن فسیل شده وی باقی مانده باشد.

کهربای یادشده مربوط به دوره زمین شناسی کرتاسه است و کشف آن به بررسی دقیق تر حیوانات ماقبل تاریخ کمک شایانی خواهد کرد. پیش از این نیز چند کهربای ماقبل تاریخ که حاوی استخوان های سالم و دیگر اجزای بدن دایناسورها بوده اند، شناسایی شده اند.

دانشمندان از اینکه کهربای یادشده توانسته یک کنه کوچک ماقبل تاریخ را نیز سالم و دست نخورده باقی نگهدارد، سر از پا نمی شناسند. کشف یادشده که حاصل فعالیت مشترک یک گروه بین المللی از دانشمندان است تردیدی باقی نگذاشته که حشرات خونخوار در دوران ماقبل تاریخ هم وجود داشته اند.

نام علمی کنه شناسایی شده در این فسیل Cornupalpatum burmanicum است و قدیمی ترین جاندار مکنده خون دیگر حیوانات که تاکنون توسط انسان ها شناسایی شده، محسوب می شود. بررسی فسیل یادشده بررسی پوشش بدن دایناسورها و به خصوص دایناسورهای پرنده را نیز با دقت بیشتری ممکن خواهد کرد. البته هنوز مشخص نشده که این پر به چه دایناسوری تعلق دارد.

 

دیدگاه تان را بنویسید