تشخیص بافت های سرطانی با کمک جریان الکتریکی!

پژوهشگران در یک پروژه جدید از جریان الکتریکی برای تشخیص بافت‌های سالم و بافت‌های سرطانی استفاده کردند که ممکن است به درمان بهتر سرطان در آینده منجر شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، در پژوهشی که اخیرا در نشریه "شیمی کاربردی"(Angewandte Chemie)  به چاپ رسید، پژوهشگران اعلام کردند که یک روش تصویربرداری با نام "اسکن میکروسکوپی الکتروشیمیایی" می‌تواند ابزار پزشکی بسیار مفیدی باشد.

در این روش علاوه بر استفاده مواد شیمیایی اضافه مانند رنگ‌ها یا نشاگرهای فلورسنت برای نگاه دقیق به بافت، از کاوشگرهای الکتروشیمیایی برای تشخیص زیست‌مولکول‌های طبیعی اطراف بافت استفاده می‌شود.

در این پژوهش، محققان از میکروالکترودهایی استفاده می‌کنند که آهسته از کنار نمونه‌های بافتی می‌گذرند. میکروالکترود، هنگام گذشتن از این بافت‌ها، جریان الکتریکی که توسط  مواد شیمیایی خاص در آنها تولید می‌شود، اندازه می‌گیرد تا علاوه بر ترکیب‌بندی، ایده‌ای درباره ساختار فیزیکی بافت به‌ دست آورد.

این گروه، این تکنیک را به سه مدل مختلف نشان دادند. در ابتدا، کبد موش‌ها اسکن شد تا نشان دهد نوع خاصی از نانوریبون که به عنوان مکانیزم پخش بالقوه دارو مورد مطالعه است، در سرتاسر کبد قابل توزیع است.

در مرحله دوم، محققان پروتئین‌های هموگلبین را اندازه گرفتند تا تصویر کاملی از قلب موش به دست آورند.

در آزمایش دیگری، پژوهشگران از روش‌هایی استفاده کردند تا نشان دهند که این روش می‌تواند بافت‌ سالم انسانی را از بافت سرطانی به دقت متمایز کند.

در آینده، احتمال دارد محققان، از این روش نه تنها برای تشخیص سلول‌های سرطانی بلکه برای از بین بردن آنها نیز استفاده کنند.

"هیوبرت گیرالت" (Hubert Girault) یکی از نویسندگان این پژوهش در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما کاملا قادر به استفاده از الکتروشیمی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی روی اسلایدهای میکروسکوپ و در "پتری دیش‌ها" هستیم اما به کارگیری این روش در بافت‌های ضخیم، متفاوت است.

 

دیدگاه تان را بنویسید