استفاده از شبکه 5G در خودروهای خودران از ۱۰ سال آینده

اینترنت پرسرعت 5G به‌عنوان یکی از مهم‌ترین هموار کنندگان مسیر رسیدن به خودروهای تماماً خودران شناخته می‌شود. اما این تکنولوژی حداقل ۱۰ سال تا به‌کارگیری در این حوزه فاصله دارد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، هوانگ سئونگ هو، معاون بخش خودروهای خودران شرکت هیوندای موتورز معتقد است پیش از استفاده از شبکه 5G در خودروها، این شبکه‌ی اینترنت پرسرعت در حوزه تلفن‌های همراه ارائه خواهد شد. وی معتقد است که به‌کارگیری تکنولوژی 5G در شبکه‌های تلفن همراه حداقل به ۴ سال زمان نیاز دارد. اما این زمان برای خودروها قطعا طولانی‌تر خواهد بود.

مقاله‌ی مرتبط:

  • شبکه 5G؛ دستاوردی دیگر از فناوری دنیای امروز

درحالی‌که شبکه پرسرعت 4G چند ده میلی‌ثانیه زمان نیاز دارد تا  سیگنال را ارسال و پاسخ مناسب را دریافت کند، این عدد در شبکه ‌‌5G کمتر از یک میلی‌ثانیه خواهد بود. سئونگ هو که مسئول بخش ارتباطات خودرویی برندهای هیوندایی، کیا موتورزو جنسیس نیز هست، در نمایشگاه خودروی سئول دراین‌باره  گفت: ما تا استفاده از تکنولوژی 5G در خودروها حداقل ۱۰ سال فاصله داریم. کارشناسان نیز اعتقاد دارند که شبکه 5G جانشین خوبی برای شبکه 4G در خودروهای خودران خواهد بود. سرعت به‌مراتب بالاتر آن در مقایسه با 4G بدین معنا است که دستورات مرتبط با هدایت خودکار خودرو، در زمان به‌مراتب کمتری ارسال و دریافت خواهد شد. زمان تأخیر کوتاه یا «زمان تلف‌شده میان ارسال سیگنال تا دریافت پاسخ» برای خودروها در سرعت بالا بسیار حیاتی است. خودرویی که به شبکه 5G مجهز و با سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت در حال حرکت است، پیش از دریافت پاسخ مناسب نسبت به سیگنال ارسال‌شده تنها چند سانتی‌متر جابه‌جا می‌شود و این یعنی خودرو در شرایط اضطراری، زمان کافی جهت کاهش سرعت یا تغییر مسیر مناسب خواهد داشت. این فرآیند در اتصال به شبکه 4G امکان‌پذیر نیست.

5G autonomous

عملکرد خودروهای خودران امروزی بیشتر بر پایه‌ی ترکیبی از ارتباط شبکه 4G و ارتباط میان خودرو با خودرو یا خودرو با زیرساخت‌های ارتباطی است. در حالت ارتباط خودرو با زیرساخت‌های نزدیک به آن، عملکرد بر مبنای سیستمی با نام DSRC یا «ارتباطات اختصاصی برد کوتاه» است. با وجود سرعت بسیار بالاتر DSRC در مقایسه با شبکه 4G، این سیستم محدودیت استفاده بیشتری دارد؛ زیرا تنها در مناطقی قابل به‌کارگیری است که سیستم‌های رادیویی DSRC در آن مناطق نصب و راه‌اندازی شده باشند. در این حالت خودرو نیازمند حضور دیگر خودروها یا وجود زیرساخت‌های ارتباطی جهت ارسال و دریافت دستورات لازم در ناحیه عبوری خود است.

ارتباط با شبکه 5G از لحاظ گستردگی منطقه تحت پوشش درست همانند 4G خواهد بود و در هر مکانی که دکل‌های مخابراتی وجود داشته باشند، امکان برقراری ارتباط میسر خواهد بود. اما همچنان در مناطقی که پوشش مخابراتی نباشد مانند پارکینگ‌های زیرزمینی، دره‌ها و نقاط دوردست، ارتباط خودرو دچار مشکل خواهد شد. 

به اعتقاد سئونگ هو امروزه با پوشش گسترده‌ شبکه‌های مخابراتی در تمامی نواحی، شبکه پرسرعت 5G به‌عنوان رقیبی جدی برای سیستم‌های DSRC به شمار می‌روند که روزبه‌روز گرایش به استفاده از آن بیشتر می‌شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید