تلاش ستاد نانو برای بومی‌سازی نانوحسگر زیستی تشخیص باکتریایی

از سوی کارگروه توسعه فناوری ستاد نانو دومین چالش فناوری نانو به منظور بومی‌سازی نانوحسگرهای زیستی برای تشخیص عوامل میکروبی و باکتریایی برگزار می‌شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، با پایان یافتن مرحله اول از نخستین  چالش فناوری نانو با عنوان «ساخت تیپ میکروسکوپ نیروی اتمی» و آغاز فرایند ساخت نمونه آزمایشگاهی در آن، دومین چالش فناوری نانو نیز از سوی کارگروه توسعه فناوری ستاد نانو کلید خورد.

موضوع محوری این چالش، «طراحی و ساخت زیست‌حسگر تشخیص باکتری بوتولونیوم کلستردیوم و یا سم بوتولونیوم بر پایه نوارهای کاغذی فعال زیستی» است که قابلیت تشخیص این سم را در مقیاس پایین و با چشم غیرمسلح داشته باشد.

روش‌های جاری تشخیص عوامل میکروبی و باکتریایی که در حال حاضر در آزمایشگاه‌های کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند، اغلب بسیار پرهزینه و وقت‌گیر است و این در حالی ‌است که تشخیص سریع و به هنگام این عوامل نقش بسیار مهمی در درمان آنها ایفا می‌کند و نانوحسگرهای زیستی تشخیص‌دهنده عوامل میکروبی و بیماری‌زا می‌توانند به کاهش هزینه و زمان و افزایش اثربخشی کنترل، پیشگیری و درمان بیماری‌های میکروبی کمک کنند.

در این میان باکتری بوتولونیوم از جمله انواع عوامل باکتریایی است که در صورت ورود به بدن انسان و عدم درمان طی ۲۴ ساعت،‌ منجر به مرگ خواهد شد. این عامل باکتریایی همچنین در تهدیدهای زیستی نیز به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این رو ستاد ویژه توسعه فناوری نانو قصد دارد تا با  اتکا به دانش و تخصص دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها، شرکت‌های خلاق و نوآور و سایر پژوهشگران، فناوران و مخترعان کشورمان، فناوری تولید نانوحسگرزیستی تشخیص‌دهنده این عامل باکترایی را بومی‌سازی کند.

طبق اعلام دبیرخانه چالش‌های فناوری و نوآوری نانو، این پیش‏رو طی 3 مرحله برگزار و از ۱۰ خردادماه فرآیند ثبت‌‏نام مرحله اول آن آغاز شد. محققان دانشگاهی، فناوران و شرکت‏‌های دانش‌‏بنیان علاقه‌مند به شرکت در این چالش تا 10 تیرماه فرصت دارند ‏تا طرح‏ مفهومی خود را از طریق پایگاه اینترنتی چالش، به دبیرخانه چالش ارسال کنند.

به شرکت‌کنندگانی که در این مرحله برگزیده شوند تا سقف ۱۰ میلیون تومان گرنت برای استفاده از خدمات شبکه آزمایشگاهی نانو (تجهیزات FABRICATION یا آنالیز) و یا خرید مواد و لوازم آزمایشگاهی مورد نیاز اعطا خواهد  شد.

در مرحله آتی به برگزیدگانی که بتوانند نمونه آزمایشگاهی از طرح خود ارائه کنند، ۳۰ میلیون ریال جایزه نقدی به همراه ۵۰ میلیون ریال گرنت تعلق خواهد گرفت. برنده نهایی چالش نیز از جایزه نفیس ۷۰ میلیون تومانی و تسهیلات حمایتی تجاری‌سازی برای توسعه محصول نهایی خود بهره‌مند می‌شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید