سریع‌ترین خودروی کارتینگ دنیا، با زمان صفر تا ۱۰۰ کیلومتر ۱.۵ ثانیه

امروزه، خودروهای اسپرت و خصوصا مدل‌های مجهز به پیشرانه‌های برقی مثل تسلا، توانسته‌اند رؤیای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در کمتر از ۳ ثانیه را به واقعیت تبدیل کنند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، این نوع فناوری در خودروهای فرمول E امتحان خود را پس داده است و حالا برای حضور در دیگر مدل‌های مسابقه‌ای و خصوصا کلاس کارتینگ، آماده می‌شود.

نسخه‌ی آلتیمیت از خودروی C5-Blast ، ساخت شرکت دیماک است و بنا به ادعای سازنده، می‌تواند در زمان ۱.۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد. دیماک، یک شرکت دانش‌بنیان واقع در تورنتو کانادا است و بر ساخت موتورسیکلت‌های الکتریکی تمرکز دارد.

خودروی کارتینگ برقی Grimsel

خودروی برقی گریمسل، سریع‌ترین خودروی چهارچرخ دنیا  در رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت

هرچند سریع‌ترین خودروی الکتریکی دنیا، مدل S P100 D، از تسلا محسوب می‌شود؛ بهترین شتاب‌گیری جهان به مدل برقی گریمسل تعلق دارد که محصولی شبیه به خودروهای کارتینگ و البته همراه با پیشرانه‌ی تمام برقی است. گریمسل با وزن خالص ۱۶۸ کیلوگرم، سال گذشته در دانشگاه زوریخ ساخته شد و توانست با ثبت زمان ۱.۵۱۳ ثانیه، سریع‌ترین خودروی چهارچرخ دنیا در رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت باشد. با این حال، مدل C5-Blast می‌تواند به رکورد گریمسل نزدیک شود.

پیشرانه‌ی C5، یک موتور برقی به قدرت ۱۰ اسب بخار را شامل می‌شود که به همراه تعداد زیادی فن، در اطراف خودرو عمل می‌کند. چهار فن اصلی در پشت سر راننده هستند و همراه با ۸ فن دیگر نصب‌شده در قسمت‌های مختلف بدنه؛ توانایی جابه‌جایی باری به وزن ۲۰۰ کیلوگرم خواهند داشت؛ درحالی‌که وزن خالص C5-Blast حدود ۱۰۰ کیلوگرم است. فناوری استفاده از فن در تولید نیروی محرک، EDF نامی دارد که مخفف عبارت Electric Ducted Fan است.

 

آلدو بایوچی، مدیر عامل دیماک می‌گوید: ما می‌توانیم با افزایش توان فن‌ها، این خودروی کارتینگ را به یک وسیله‌ی هوانوردی تبدیل کنیم و حتی با افزودن بال، آن را به پرواز درآوریم. رسیدن به شتاب بیشتر، مشکل بزرگی برای ما نیست و احتمالا در آینده، به زمان صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت کمتر از یک ثانیه دست‌ پیدا خواهیم کرد.

 

 

 

 

خودروی کارتینگ برقی

مدیران دیماک معتقدند که فناوری EDF هنوز در ابتدای راه خود قرار دارد و مشخص نیست با توسعه‌ی آن، نهایت سرعت خودروهای سبک وزن کارتینگ تا چه محدوده‌ای افزایش خواهد یافت. با این حال، شرکت دیماک درحال پیش‌فروش خودروی C5-Blast در دو نسخه‌ی مختلف است و به‌زودی این محصول را به علاقه‌مندان آن تحویل خواهد داد.

مدل استاندارد C5-Blast بدون استفاده از فناوری EDF، ظرف ۳.۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و با قیمتی نزدیک به ۱۰ هزار دلار فروخته خواهد شد. دیمارک، قیمت نسخه‌ی آلتیمیت C5-Blast، با فن‌های شتاب‌دهنده را ۶۰ هزار دلار اعلام کرده است که البته فقط عاشقان فناوری و کلکسیونرها را جذب خود خواهد کرد. با چنین هزینه‌ای، می‌توان بهترین خودروهای اسپرت دنیا از بی‌ام‌و سری 4 گرفته تا فورد موستانگ شلبی GT350 با آپشن‌های کامل را خریداری کرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید