چه خبر از همکاری رنو با ایران؟

رئیس هیئت عامل ایدرو در مورد پیشرفت‌های همکاری این سازمان و رنوی فرانسه توضیحاتی ارائه داد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، منصور معظمی، معاون وزیر صنعت و رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) گفت: «قرارداد بارنو قراردادی پیچیده و بسیار مهم است. ایدرو، رنو و سایپا، طرف‌های این قرارداد چند وجهی هستند.»

رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران توضیح داد: «ما در این قرارداد به دنبال چند مسئله بودیم؛ این‌که سهم ساخت داخل را در این قرارداد بیشتر کنیم؛ صادرات محصولات تولیدی با مسئولیت رنو باشد؛ مرکز تحقیق و توسعه‌ی نو در ایران واقع شود؛ و در نهایت ۳۰ درصد تولید سالیانه صادر شود. تقریباً قرارداد ما با رنو تمام شده است. آخرین گروه مذاکره‌کننده‌ی این شرکت، هفته آینده به ایران می‌آیند و به احتمال زیاد قرارداد نهایی می‌شود.»

معظمی در مورد دریافت سایت بن‌رو از سایپا و استفاده از آن در شرکت مشترک رنو و ایدرو اعلام کرد: «بن‌رو تمام شده و  مسئله‌ای در این رابطه وجود ندارد. بن رو در ازای بدهی‌هایی که سایپا به ایدرو داشت، در اختیار ایدرو قرار گرفت. در مذاکرات بین رنو و ایدرو، بن رو مد نظر قرار گرفت و ما آن را به خاطر طلبی که از سایپا داشتیم، خریداری کردیم. علاوه بر این باید در مورد مخالفت‌هایی که عنوان می‌شود بگویم که مخالفت، طبیعت دموکراسی است.»

به گفته‌ی رئیس هیئت عامل ایدرو: «هفته‌ی آینده آخرین گروه کارشناسان رنو به ایران می‌آیند و امیدواریم که قرارداد نهایی شود. علاوه بر این از اواسط سال آینده تولید در بن‌رو با لایسنس رنو آغاز می‌شود.»

بر اساس قرارداد همکاری میان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و شرکت رنو فرانسه، با مشارکت این دو نهاد ایرانی و فرانسوی، شرکت سرمایه‌گذاری مشترکی در ایران تشکیل می‌شود تا خودروهای رنو را در خاک کشورمان تولید کند.

در این شرکت مشترک، ۶۰ درصد از سرمایه‌ی آورده و مالکیت سهام با مشارکت رنو و ۴۰ درصد آن با مشارکت ایدرو است. این اولین قرارداد خودرویی در کشور است که یک طرف آن شرکت خودروساز داخلی نیست و همچنین ۶۰ درصد سهام در اختیار شریک خارجی است. به این دلایل، قرارداد با رنو مهم‌ترین قرارداد خودرویی در تاریخ این صنعت در کشور است.

قرارداد ایدرو با رنو و مشارکت بیشتر این خودروساز فرانسوی در کشور، یکی از دستاوردهای برجام است.

 

دیدگاه تان را بنویسید