چگونه یک تیم خوب برای استارتاپ تشکیل دهیم

اگر می‌خواهید برای کسب‌و‌کار خودتان یک تیم خوب تشکیل بدهید، احتمالا در حال حاضر چند نفر را در ذهن خودتان انتخاب کرده‌اید.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، قبل از انجام این کار و سرمایه‌گذاری روی این موضوع باید با ساختار یک تیم مناسب برای موفقیتاستارتاپ آشنا باشید و تا جای ممکن از اشتباهات رایج و نابودکننده جلوگیری کنید.

new startup

۱- تجربه‌ی قبلی

شاید واضح به نظر برسد؛ اما یک تیم با تجربه‌ در زمینه‌ی استارتاپ مزایای بسیار زیادی نسبت به رقبای خود دارد. موفقیت در دنیای استارتاپ بسیار سخت است. اگر هیچ تجربه‌ای در این زمینه نداشته باشید، هر چالشی می‌تواند به یک تجربه‌ی جدید برای شما تبدیل شود. داشتن درک درست از موضوع استارتاپ لازم است اما کافی نیست. بنابراین داشتن تجربه‌ی کافی در صنعت موردنظر می‌تواند تفاوت بسیار زیادی ایجاد کند. شخصی که هیچ تجربه‌ای در این زمینه ندارد، می‌تواند کل تیم شما را عقب بکشد.

۲- بنیان‌گذاران

بنیان‌گذار یا بنیان‌گذاران یک استارتاپ نقش بسیار مهمی در پیروزی یا شکست شرکت خودشان دارند. شاید این افراد بسیاری از مباحثی را که در این مقاله در مورد آن‌ها بحث شده است، از قبل بدانند؛ اما موانع زیادی وجود دارد که باید خودشان را برای روبه‌رو شدن با آن‌ها آماده کنند. بنابراین بسیار مهم است که بنیان‌گذاران شخصیت احساسی ثابتی داشته باشند. در دنیای استارتاپ روزهای خوب و بد زیادی وجود دارد و اگر این افراد نتوانند احساسات خودشان را کنترل کنند، انرژی کل تیم را از بین خواهند برد.

metric

۳- معیارها

معیارها، مهم‌ترین جنبه‌هایی هستند که برای موفقیت یک استارتاپ باید در نظر گرفته شوند. معیارها روند ساخته شدن یک کسب‌و‌کار را به تازه‌کارها نشان می‌دهند. علاوه ‌بر این، تمرکز کردن بر معیارها نشان‌دهنده‌ی علاقه و اشتیاق به تولید چیزی است که بازار به آن احتیاج دارد. امروزه استارتاپ‌ها بدون اینکه نیازهای بازار را برای عرضه‌ی محصولات خود در نظر بگیرند، مبالغ زیادی برای توسعه‌ی خودشان سرمایه‌گذاری می‌کنند. توجه به معیارها، نشانه‌ی واضحی از این موضوع است که یک استارتاپ به موفقیت خودش اهمیت زیادی می‌دهد.

۴- استعداد

 

زمانی که یک استارتاپ جا بیفتد و تبدیل به یک شرکت بزرگ شود، فرهنگ و عملکرد شرکت از کارمندان آن بزرگ‌تر خواهد شد. اما در استارتاپ‌هایی که جدیدا تأسیس می‌شوند، مهارت‌های شخصی هر فرد تفاوت بزرگی در عملکرد کل تیم ایجاد می‌کند. اعضای تیم شما باید قادر به انجام کارهای زیادی باشند. اینکه اعضای تیم در انجام یک کار فوق‌العاده باشند، خیلی خوب است. اما نکته‌ای که می‌تواند استارتاپ‌ را به موفقیت‌های بزرگ برساند این است که هرکدام از اعضای تیم شما باید بتوانند چندین مهارت متنوع برای حل مسائل داشته باشند.

Adaptability

۵- سازگاری

 

اینکه اعضای تیم شما بتوانند خودشان را با شرایط جدید سازگار کنند، موضوعی است که شما را در رقابت با دیگر استارتاپ‌ها به موفقیت می‌رساند. حقیقت این است که بعضی از محصولات نمی‌توانند فروش خوبی داشته باشند. در چنین شرایطی تیم‌هایی که ضعیف هستند همه چیز را رها می‌کنند و زمان‌بندی یا عملکرد ضعیف را دلیل اصلی شکست خود می‌دانند. اما تیم‌های موفق خودشان را با شرایط جدید وفق می‌دهند و دوباره تلاش می‌کنند.

۶- ارتباطات

داشتن یک تیم خوب از افراد حرفه‌ای بسیار عالی است؛ اما اگر اعضای آن نتوانند باهم ارتباط برقرار کنند، این موضوع هیچ اهمیتی نخواهد داشت. در یک استارتاپ نباید اعضای تیم به‌صورت جداگانه کار کنند. درواقع تیم شما باید مانند اعضای یک بدن باشند. آن‌ها علاوه ‌بر برطرف کردن مشکلات شخصی خود باید برای رفع مشکلات دیگر اعضای تیم نیز تلاش کنند.

Dedication

۷- فداکاری

یک تیم استارتاپ مانند یک شرکت معمولی بزرگ نیست. استارتاپ‌ها برای اینکه به موفقیت برسند باید با افراد پرشور و با  اشتیاق همکاری کنند. کار کردن در شرکت‌های نوپا استرس زیادی دارد و امنیت شغلی نیز بسیار پایین است. علاوه بر آن، معمولا کارمندان حقوق کمتری نسبت به کار کردن در یک شرکت باسابقه دریافت می‌کنند. بنابراین افرادی که به‌عنوان هم‌تیمی انتخاب می‌کنید، باید بتوانند با در نظر گرفتن این شرایط بهترین عملکرد خودشان را نشان دهند.

۸- تمرکز

هر شخصی که تجربه‌ی کار کردن در استارتاپ‌ داشته باشد، می‌داند که این کار بسیار سخت است. درست است که بودن در محیط استارتاپ‌ چیزهای زیادی به شما یاد می‌دهد؛ اما جو پراسترس آن را نمی‌توان نادیده گرفت. هیچ ایرادی ندارد که یک نفر دوست داشته باشد از صبح کارش را انجام دهد و ساعت ۵ شرکت را ترک کند؛ اما ممکن است که آن شخص با فرهنگ شرکت شما همخوانی نداشته باشد.

Comradery

۹- وفاداری

معیارها، محصولات و بنیان‌گذاران نقش اصلی را در موفقیت یا شکست یک استارتاپ ایفا می‌کنند؛ اما نقش فرهنگ را نباید نادیده گرفت. فرهنگ چیزی فراتر از قرار دادن ساندویچ‌های مجانی و میز پینگ‌پنگ در دفتر است. فرهنگ یک شرکت باید به‌گونه‌ای باشد که ایده‌ها و تفکر خلاقانه بتوانند در آن به‌خوبی رشد کنند. فرهنگ چیزی است که می‌تواند اعضای مناسب را دور هم جمع کند و آن‌ها را کنار هم نگه دارد.

۱۰- چشم‌انداز

چیزی که یک کسب‌و‌کار را از دیگران متمایز می‌کند، چشم‌انداز آن است. هرچقدر اعضای تیم شما برنامه‌ریزی بهتری برای آینده داشته باشند، استارتاپ شما شانس بیشتری برای موفقیت خواهد داشت.

 

دیدگاه تان را بنویسید