معکوس کردن پیری انسان نزدیک است!

نتایج یک بررسی جدید نشان می دهد که تزریق پلاسمای بند ناف انسان به موش‌های مسن می تواند منافع شناختی زیادی به همراه داشته باشد

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، به این ترتیب محققان به امیدهایی جدیدی قابلیت‌های ناشناخته DNA انسان برای معکوس کردن فرآیند پیری رسیده‌اند.

تزریق سلول‌های پلاسمای این انسان جوان به موش های سفید، که سن آنها معادل یک انسان 70 ساله است، نشان داده که این فرآیند موجب تقویت کلی حافظه و فعالیت‌های شناختی موش ها می شود. از سوی دیگر موش‌هایی که سلول‌های پلاسمای یک انسان پیر به آنها تزریق شده بود، هیچ بهبود عملکردی نداشتند.

محققان این مطالعه حتی پروتئین خاصی که موجب این بهبود عملکرد شده است را نیز شناسایی کرده‌اند، این پروتئین که Tissue Inhibitor of Metalloproteinases 2 نام دارد بخش‌هایی از فعالیت مغز را توقیت می‌کند که تحت تاثیر آلزایمر قرار می‌گیرند.

با وجود اینکه این محققان معتقدند پیاده سازی این تحقیق روی انسان‌ها و رسیدن به نتایج مشابه چندین سال طول می‌کشد، این تحقیق گام مهمی برای پاسخ به نیاز اساسی بشر یعنی عمر طولانی محسوب می‌شود.

صرف نظر از عوامل بیرونی بر فرآیند پیری تاثیر گذار هستند، دانشمندان در تلاشند تا مخزن جوانی که درون بدن انسان وجود دارد را پیدا کنند و قفل آن را باز کنند. به همین دلیل محققان به تدریج در حال پیدا کردن پتانسیل‌های استفاده از سلول‌های بدن انسان برای کاهش اثرات پیری یا حتی معکوس کردن فرآیند پیری هستند.

محققان هم چنین موفق به پیدا کردن ژن خاصی شده اند که ظاهرا می‌تواند موجب شود که برخی افراد حدود دو سال از سن واقعی خود جوان تر به نظر برسد. نتایج یک تحقیق دیگر هم نشان می‌دهد که 10 درصد از آمریکایی‌های سفیدپوست و 20 درصد از آمریکایی‌های سیاه پوست دارای گروه خاصی از ژن‌هایی هستند که موجب می‌شود 10 سال از سن واقعی خود جوان تر به نظر برسند.

 

دیدگاه تان را بنویسید