آشنایی با موشک های قاره پیمای روسیه + تصاویر

شاید در اخبار خوانده باشید که ارتش روسیه در چند ماه اخیر 4 موشک قاره پیما روی لانچر فرستاده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، بر اساس گزارش ها، فدراسیون روسیه در حال انجام یک نبرد تاکتیکی با ایالات متحده آمریکاست و در این پروسه انواع موشک‌ها را روی لانچر فرستاده است.


ایالات متحده آمریکا جنگ شبه سردی را علیه فدراسیون روسیه در مرزهای شرقی این کشور آغاز کرده و همچنین "مسکو" با شلیک موشک‌‎های قاره پیما (Intercontinental Ballistic Missile) به این جنگ سرد خطرناک پاسخ دادند که نمونه این موشک ها ، "توپول -ام" ، "یارس" ، "سینوا" و"بولاوا" بوده که در ذیل به ویژگی های چهار موشک مذکور اشاره می‌کنیم.

 

موشک

 

 

موشک "یارس"

فدراسیون روسیه اخیرا در شمال این کشور موشکی را آزمایش کرده که صاحبنظران معتقدند شلیک موشک قاره پیما "یارس" از شمال این کشور شرق اروپایی پیام‌هایی را برای کشورهای بلوک غرب و خصوصا ایالات متحده آمریکا دارد. "روسیا الیوم" به نقل از وزارت دفاع فدراسیون روسیه اعلام کرد که پرتاب موشک قاره پیما و بالستیک "یارس" از شمال روسیه موفقیت آمیز بوده است.

 

 

یارس

 

 

 

یارس

 

 

این موشک قاره پیما از سکویی در پایگاه فضایی نظامی «پلستسک» در استان " آرخانگلسک " در شمال غرب روسیه پرتاب و با موفقیت به هدف مورد نظر در محدوده نظامی "کورا" در شبه جزیره "کامچاتکا" در خاور دور روسیه اصابت کرد.


موشک "یارس (R 24 Yars)" یک موشک ساخت فدراسیون روسیه بوده که با بردی معادل 11 هزار کیلومتر، طول 21 متر، عرض 2 متر، وزن کلی 49 تن و هدایت اینرسی دارای خصوصیات ویژه‌ای است.


دو نوع سکوی پرتاب موشک های یارس وجود دارد: یک نوع متحرک است که می‌تواند از مکانی به مکان دیگر انتقال یابد و نوع دیگر سکوی پرتاب ثابت پنهان شده در زیر زمین است. این موشک راهبردی می‌تواند 4 تا 6 کلاهک هسته‌ای را تا مسافت 11هزار کیلومتر حمل کند؛ در حالی که موشک "توپول" تنها یک کلاهک جنگی می تواند حمل کند.


موشک "یارس" از پیشرفته ترین موشک‌های قاره پیمای روسیه با برد حدود 10 هزار کیلومتر است که به دلیل مجهز بودن به کلاهک های تقسیم شونده، رهگیری آن برای سامانه های پدافند موشکی بسیار دشوار است و به گفته روسها این امر ناممکن است.


فدراسیون روسیه در 4 سال اخیر در مسائل مختلف اختلافاتی را با بلوک غرب و خصوصا ایالات متحده آمریکا داشته که از جمله آن می‌توان به بحران روسیه و اوکراین اشاره کرد.


 اتحادیه اروپا و پیمان آتلانتیک شمالی ناتو درصدد بودند تا با اعمال تحریم ضد روسیه این کشور را منزوی کنند و به نوعی اوکراین صحنه زورآزمایی بلوک غرب و شرق بود. در حقیقت شلیک موشک "یارس" از سوی فدراسیون روسیه هشداری جدی به مقامات "واشنگتن" بود که مقامات "کرملین" در دفاع از روسیه جدی هستند.

 

موشک قاره پیما "سینوا"

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد زیردریایی «ورووتوری» وابسته به ناوگان شمال روسیه، با فرماندهی سرهنگ "دیمیتری زیلیکوف"، موشک قاره پیمای «سینوا» را آزمایش کرد. این موشک به هدف خود در میدان "کورا" در "کامچاتکا" در دورترین نقطه شرق روسیه اصابت کرده است.

 

سینوا

 

براساس بیانیه وزارت دفاع روسیه، موشک قاره پیما "سینوا" که از عمق آب شلیک شد؛ در طول مسیر همه دستورها را اجرا کرد و کلاهک های جنگی آن، به همه اهداف مطلوب دست یافت و همه فعالیت‌های آن با سیستم های رد یاب و پیگیری تحت نظر قرار داشت.
میزان برد موشک "سینوا"، بیش از ده هزار کیلومتر بوده و این موشک برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای طراحی و در ژوئیه 2007 وارد ناوگان روسیه شده است. زیردریایی "ورووتوری"، بر اساس طرح زیردریایی های "دلفین" که زیربنای نیروی بازدارنده هسته ای دریایی روسیه به حساب می آید، طراحی شده است.
این موشک می‌تواند 4 سر جنگی را حمل کند و از انواع زیردریایی از جمله زیردریایی کلاس "دلتا " شلیک شود؛ در اکتبر سال 2008 زمانی که موشک "سینوا" شلیک شد، برد آن 11 هزار و 547 کیلومتر گزارش گردید. موشک قاره پیمای مذکور از طراحی موشک آر ام یو (RMU29) نیز بهره گرفته است.


سایت گلوبال سیکیوریتی درباره این موشک می‌نویسد:

"آر اس ام 54 " (RSM_54/Sineva/R29_RMU) سومین موشک سوخت مایع قاره پیما فدراسیون روسیه بوده که از سال 2007 به صورت عملیاتی در اختیار نیروی دریایی ارتش این کشور قرار گرفته است. این موشک می‌تواند تا 10 کلاهک هسته‌ای را حمل کند و دارای سامانه ارزیاب سیستم‌های دفاع ضد موشکی است که قادر بوده اقدام متقابل در برابر سامانه‌های مذکور را انجام دهد.  کار آزمایش‌های (اولیه) این موشک در سال 2004 کامل گردید و در اولین تست‌های خود در سال مذکور با شکست مواجه شد، اما در سال‌های بعدی (خصوصا 2008 به بعد) عملکرد موفقیت‌آمیزی داشت.

 

موشک "توپول ام"

موشک "توپول ام (RS 12 Topol-M)" از جمله موشک‌های قاره‌پیمای 3 مرحله‌ای با برد 10500 کیلومتر بوده و دارای کلاهکی سنگین و نیز تعدادی دستگاه ضد رادار برای جلوگیری از ردیابی است. وزن این موشک قاره پیما نیز حدود 47 تن بوده و جزو مخوف‌ترین موشک‌های جهان به حساب می‌آید.

 

توپول ام

 

توپول ام


سایت فس (Fas) درباره خصوصیات موشک "توپول ام" نوشت:

 

این موشک نسخه جدیدی از موشک " SS-25 " است که قاره پیما بوده و خصوصیات ویژه‌ای دارد؛ "توپول ام (RS 12 Topol-M)" شبیه موشک "مینوتمن (Minuteman-2) آمریکا است و مدرنیزه کردن این موشک بدون کمک اوکراین و کشورهای عضو CIS صورت گرفت.  اولین آزمایش این موشک در 20 دسامبر 1994 صورت گرفت و در سال 1995 آزمایش موفقیت آمیز آن انجام شد و تصمیم گرفته شد که از "توپول ام (RS 12 Topol-M)" تولید انبوه شود؛ این موشک در سال 2000 میلادی دوبار از سوی فدراسیون روسیه آزمایش شد.

 

توپول ام

 


سایت فس (Fas) درباره ویژگی‌های موشک "توپول ام (RS 12 Topol-M)" ذکر کرده است که این موشک با طول 21 تا 23 متر و سرجنگی 1000 تا 1200 کیلوگرم ، قطر قریب به 2 متر، وزن 47 تن، و برد 10 تا 10 هزار و 500 کیلومتر و دارای هدایت اینرسی (Inertial Guidance) به عنوان یک موشک قاره پیما و با قابلیت گریز از رادار شناخته شده است.
بر اساس اعلام ارتش روسیه، از جمله مزیت‌های موشک "توپول" ، قابلیت مانورپذیری، سیستم دفاعی مقابله با ردیابی رادار دشمن، و همچنین مدت زمان کوتاه برای آماده سازی آن برای شلیک است.

 

موشک بولاوا

"بولاوا " یک موشک سطح به سطح قاره‌پیما (Surface to Surface Intercontinental Ballistic Missile) با برد 8 تا 10 هزار کیلومتر مجهز به کلاهک های تقسیم شونده است که رهگیری آن را توسط سامانه های پدافند موشکی بسیار دشوار می‌کند و اخیرا این موشک بار دیگر توسط "مسکو" آزمایش شده است.

دفتر مطبوعاتی وزارت دفاع روسیه در گزارشی اعلام کرد:

زیردریایی «ولادیمیر مونوماخ» در شرایط زیرآبی دو موشک قاره پیمای "بولاوا" را پرتاب کرد که به اهداف تعیین شده در محدوده نظامی «کورا» در شبه جزیره "کامچاتکا" در خاور دور روسیه اصابت کرد.

در گزارش وزارت دفاع روسیه آمده است که پرتاب این موشک ها، درجه بالای اطمینان کار بخش های مختلف موشک "بولاوا " را در هنگام پرتاب تایید کرد.

 

بولاوا

 

 

بولاوا

 

موشک قاره‌پیما " بولاوا" عمدتا از زیر‌دریایی شلیک می‌شود که توسط نیروی دریایی ارتش روسیه ساخته و اخیرا بهینه سازی شده است این موشک از سال 1990 جایگزین موشک سوخت جامد " آر 39 ریف (R39Rif)" شده است.


درباره آزمایش موشک "بولاوا" نکات بسیاری مطرح بوده که از جمله آن می‌توان به 13 تستی که از این موشک به ثبت رسیده اشاره کرد که در گام اول 7 پرتاب موفق (قریب به 60 درصد پرتاب‌های این موشک) داشته است. مهمترین آزمایش‌های بولاوا حدفاصل سالهای 2010 تا 2015 بود که عملکرد قابل قبولی را از آن موشک سطح به سطح قاره‌پیما به ثبت رسانده است.


سایت گلوبال سیکیوریتی درباره موشک بولاوا نوشت:

این موشک که از زیردریایی شلیک می‌شود ورژن جدیدی از موشک "توپول ام (Topol m)" بوده که البته از نظر برد و نوع کاربردی شلیک (شلیک از زیردریایی) با موشک "توپول ام" متفاوت است. بولاوا مدلهای مختلفی دارد که "بولاوا 30"، "بولاوا471" و "بولاوا ام" از جمله آن بود. موشک "بولاوا" در سال 1990 با شکست مواجه شده است.


در 28 ژوئن 2011 فدراسیون روسیه آزمایش موشکی انجام داد و یک هدف را در فاصله 6 هزار کیلومتر از روسیه واقع در منطقه کامچاتکا با این موشک از زیر‌دریایی کلاس یوری دولگورکی مورد هدف قرار داده است. سایت روسیان اسپیس وب ((Russian space web درباره موشک بولاوا گفته است که این موشک با طول قریب به 12 متر، وزن کلی 36 تن (وزن لانچر و موشک)،‌ قطر 2 متر، دارای 6 تا 10 سر جنگی دارای پتانسیل‌های ویژه‌ای است.

 

دیدگاه تان را بنویسید