از گوشی پرچمدار بعدی گوگل چه می دانیم؟ / پیکسل 2

آیفون اپل، زمانی نماد کالایی لوکس و گران‌قیمت در سطح دنیا محسوب می‌شد و هنوز هم به‌عنوان برندی معتبر و ارزشمند در عرصه‌ی ابزارها و دستگاه‌های ارتباطی محسوب می‌شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، از زمانی که آیفون به بازار عرضه شد، باوجود رقبای قدرتمندی همچون سامسونگ، نوکیا و اچ‌تی‌سی، توانست به سهمی برابر با آن‌ها دست پیدا کند و با موفقیت‌های پی‌درپی در سال‌های اخیر موفق شده است سهم خود را در صنعت گوشی‌های هوشمند همیشه در بالاترین نقطه حفظ کند. با این وجود آیفون مخالفانی نیز دارد. برخی معتقد هستند قیمت آن بیش از حد گران است و عده‌ای دیگر بر این باورند که از کمبود امکانات و ویژگی‌های کاربردی رنج می‌برد؛ اما در نهایت در بازار گوشی‌های هوشمند این آیفون است که در زمینه‌ی اعتماد مشتریان و امنیت حرف را اول می‌زند. اما زمان در حال تغییر است و هر ستاره و بازیگر موفقی سرانجام از دوران اوجش فاصله می‌گیرد و باید فضا را برای ورود ستاره‌ی بعدی باز کند.

گوگل پیکسل ایکس ال

در ۴ اکتبر ۲۰۱۶، گوگل گوشی هوشمند اختصاصی و جدید خود را که به‌طور کامل توسط خود کمپانی طراحی شده بود، معرفی کرد. این محصول جدید غول جستجوی اینترنتی دنیا قرار بود با ورود رسمی خود به صنعت ابزارهای ارتباطی، به‌عنوان رقیب اصلی محصولات متنوع اپل مطرح شود. این گوشی هوشمند جدید از تمام جنبه‌ها، یک جایگزین بی‌نقص برای پرچم‌داران آن زمان محسوب می‌شد. این محصول از یک طراحی خوب به‌ همراه یک دوربین خارق‌العاده بهره می‌برد و آخرین نسخه‌ی اندروید منتشرشده در آن زمان نیز روی آن اجرا می‌شد. البته کاستی‌هایی نیز به همراه داشت؛ از جمله این‌که قیمت بسیار بالایی داشت، تا حدودی از ویژگی قابل توجهی برخوردار نبود و در مقایسه با همتایان سامسونگی‌ فاقد برخی امکانات خاص بود. با این حال تولید چنین محصولی از سوی گوگل یک اقدام قابل ستایش بود. اکنون با وجود گذشت یک سال و افزایش سطح انتظارات، ما مشتاقانه چشم دوخته‌ایم تا گوگل با محصول بعدی‌اش چشمانمان را خیره کند. دیوید پیرس از Wiredd می‌گوید: آیفون یک گوشی نمونه است و زمانی که شما قصد خرید یک گوشی داشته باشید، بدون فکر آن را انتخاب می‌کنید. اما گوگل پیکسل این رویه را تغییر می‌دهد. این محصول ظاهر و کارکرد یک آیفون را به همراه یک دوربین واقعا بی‌نظیر و کوله‌باری از نرم‌افزارها و خدمات متنوع ارائه می‌دهد. این گوشی پاسخ مرا به‌ سؤالی که مکررا از من پرسیده می‌شود، تغییر خواهد داد: کدام گوشی را باید بخریم؟ باید یک گوگل پیکسل تهیه کنید.

ما خواهان تغییرات بسیاری در گوشی هوشمند پیکسل بعدی هستیم. از یک طراحی صیقلی و جدید و بدنه‌ی ضد آب تا هوش مصنوعی بهبودیافته و عمر باتری طولانی‌تر. درهرحال بازار شایعات داغ است و تا آنجایی که به نظر می‌رسد، گوگل قرار است در تولید نسل بعدی گوشی‌های هوشمند خود سنگ تمام بگذارد.

بر اساس اطلاعات Android Open Source Collaboration، گوگل در حال حاضر مشغول کار روی دو پروژه‌ی اختصاصی گوشی هوشمند با اسامی رمز Walleye و Muskie است. درست همانند اسامی رمز نسل اول گوشی‌های پیکسل‌ که از دو ماهی Marlin (نیزه‌‌ماهی) و Sailfish (بادبان‌ماهی) اقتباس شده بود، این بار نیز گوگل نام گوشی‌های جدید خود را از روی دو نوع ماهی بومی آمریکای شمالی (به فارسی: ماهی دیواربین و اردک‌ماهی) الهام گرفته است. از آنجایی که گوگل علاقه‌ای به صحبت در مورد محصولات در دست توسعه‌اش ندارد، منبع ذکرشده هیچ اطلاعات دیگری در مورد آن‌ها منتشر نکرده است. با این‌ حال، برخی اطلاعات درزکرده و شایعات مختلف تأیید می‌کنند که گوگل قصد دارد انتظارات بالای مشتریانش را به نحو احسن برآورده کند.

گوگل پیکسل ایکس ال

همه‌ی ما می‌دانیم که یکی از نقاط قوت محصولات رده‌بالای سامسونگ، ضدآب بودن آن‌ها است. این ویژگی اخیرا توسط اپل در آخرین نسل آیفون‌های تولیدی این شرکت نیز قرار داده شد. در نتیجه گوگل هم تصمیم گرفت این ویژگی را به گوشی‌های نسل بعدی‌اش اضافه کند. بر پایه‌ی اطلاعاتی که در دست داریم، پیکسل‌های نسل بعدی قرار است ضد آب و ضد گردوغبار باشند. رابرت تریگز از Android Authority می‌گوید: اصطلاح مقاوم در برابر آب و ضدآب اغلب با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند، این دو عبارت با وجود نزدیکی به هم، کاملا هم‌معنی نیستند. اصطلاح دوم به معنی محافظت کامل است؛ در حالی که مقاوم در برابر آب یعنی وجود سطحی از تحمل‌پذیری در برابر آب نه محافظت کامل. برای حفاظت دستگاه‌های الکترونیکی در برابر آب، روش‌های مختلف و درجات مقاومت گوناگونی وجود دارد، بدین صورت که برخی دستگاه‌ها توان مقاومت بیشتری نسبت به بقیه دارا هستند. برخلاف مواد ضدآب که یک سطح ثابت و معین از محافظت در برابر آب دارند، یک دستگاه مقاوم در برابر آب درواقع تنها یک مانع سرتاسری همانند یک دیوار مقاوم برای محافظت اجزای داخلی دستگاه در خود دارد.

گوگل پیکسل با در اختیار داشتن یک دوربین فوق‌العاده‌ی ۱۲.۳ مگاپیکسلی، در زمینه‌ی تصویربرداری یک گوشی بی‌نظیر محسوب می‌شد و شکی وجود ندارد که گوگل برای تولید نسل بعدی برنامه‌ای جز ارتقاء و بهبود آن‌ها در سر ندارد. احتمالا در میزان وضوح تصویر یا رزولوشن پیشرفت قابل توجهی رخ ندهد؛ اما پیکسل‌های نسل بعدی در زمینه‌ی عملکرد بهتر در نور کم و برخی ویژگی‌های مهم دیگر قطعا بهبود‌هایی تجربه خواهند کرد.

در نسخه‌های نسل اول، گوگل از بهترین پردازنده‌های موجود در آن زمان یعنی اسنپدراگون ۸۲۱ به همراه دو جفت هسته‌ی Kryo که هرکدام به ترتیب توانایی پردازش با حداکثر فرکانس ۲.۳۴ گیگاهرتز و ۲.۱۹ گیگاهرتز داشتند، استفاده کرد. در نسل بعدی گوگل قصد دارد از پردازند‌ه‌های به‌مراتب قدرتمندتری از نسل اسنپدراگون ۸۳۰ بهره ببرد. شایعه‌ای نیز وجود دارد که مدل‌هایی با پردازنده‌های اینتل نیز در راه هستند؛ هرچند هنوز هیچ قطعیتی در مورد آن وجود ندارد. علاوه‌ بر این، برخی منابع داخلی می‌گویند ممکن است گوگل در حال آزمایش چیپ‌ست‌های اختصاصی خودش باشد.

گوگل پیکسل

در زمینه‌ی طراحی دستگاه، بر طبق شایعات گوگل قصد دارد طراحی تکراری قبلی را دستخوش تغییراتی کند و جذابیت بیشتری به آن بیفزاید. برخی منابع می‌گویند احتمالا به پیروی از اپل، جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون نیز قرار است از نسل بعدی پیکسل‌ها حذف شود. در این صورت امیدواریم گوگل در مقایسه با اپل، هدفون‌های وایرلسی با طراحی بهتر و مناسب‌تر تولید کند. ویژگی ضدآب و ضد گردوغبار نیز به‌طور قطع در طراحی نسل بعد اعمال خواهد شد. با تمام این‌ها مطمئن هستیم که گوگل برای زیباتر ساختن بدنه‌های گوشی‌های جدیدش حتما هدف‌های خوبی در سر دارد. دیمیتری آزاروف از iFlexionn چنین باور دارد: نکته‌ای که در مورد اندروید وجود دارد، این است که اندروید یک سیستم‌عامل منبع باز است. به این معنی که دست سازندگان گوشی‌های هوشمند برای ایجاد هرگونه تغییرات دلخواه و شخصی‌سازی آن باز است. اما نسخه‌ای از این سیستم عامل که روی گوگل پیکسل‌ها اجرا می‌شود، دست‌نخورده و به‌روز است؛ و این مسئله دقیقا  همان چیزی است که ما توسعه‌دهندگان عاشق آن هستیم.

 

نسل اول گوشی‌های هوشمند گوگل به‌صورت پیش‌فرض از آخرین نسخه‌ی اندروید موجود در آن زمان یعنی نوقا بهره می‌برد. نسل بعدی پیکسل‌ها قرار است نسخه‌ی هشتم اندروید را اجرا کنند. نسخه‌ای که گفته می‌شود در زمانی حوالی ماه آگوست منتشر می‌شود. 

پیکسل گوگل / Google Pixel

باوجود تمام این اخبار هیجان‌انگیز، خبر بدی هم وجود دارد؛ این‌که گوگل احتمالا قصد دارد نسل بعدی پیکسل‌ را با قیمت بیشتر و افزایش حداقل ۵۰ دلار به بازار عرضه کند. احتمالا این تصمیم به علت افزودن امکانات جدید و افزایش سایز نمایشگر اتخاذ شده است. برخی منابع از وجود یک مدل ارزان‌تر با صفحه‌ نمایش کوچک‌تر نیز صحبت می‌کنند، اما هنوز چیزی در مورد آن مشخص نیست. این‌که آیا این مدل اقتصادی تحت نام پیکسل‌های پرچم‌دار معرفی می‌شود یا به‌طور کلی نام‌گذاری جدیدی خواهد داشت و تحت پروژه‌ی اندروید وان قرار می‌گیرد، هنوز معلوم نیست و باید منتظر خبرهای بعدی باشیم.

به‌عنوان شرکتی که هیچ‌گونه تجربه‌ای در ساخت سخت‌افزار گوشی هوشمند ندارد و یک تازه‌وارد در این عرصه محسوب می‌شود، اولین اقدام گوگل در ساخت گوشی‌های پیکسل یک موفقیت فوق‌العاده محسوب می‌شود. بدون شک این کار آن‌ها با نواقصی همراه بود، اما یک شروع قدرتمند و امیدوارانه محسوب می‌شد. با این وجود، آن‌ها اکنون کسب‌وکار گوشی‌های هوشمند خودشان را دارند و طرفداران نیز بی‌صبرانه چشم دوخته‌اند تا این شرکت فراتر از ساخت یک گوشی هوشمند ساده عمل کند و ما را غافل‌گیر سازد. ما خواهان یک گوشی هوشمند بی‌نقص هستیم. به‌هرحال به‌زودی با عرضه‌ی این گوشی در پاییز امسال خواهیم فهمید که انتظاراتمان به حقیقت خواهند پیوست یا نه.

 

دیدگاه تان را بنویسید