نحوه فعال کردن تایید هویت دو مرحله‌ ای اینستاگرام

مدیر عامل و بنیان‌گذار اینستاگرام، کوین سیستروم، در پی فراهم آوردن محیطی ایمن برای نرم‌افزار شبکه‌ی اجتماعی تصویری خود است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، به نسخه‌ی ۱۰.۱۳.۰ جدید نرم‌افزار اینستاگرام چندین ویژگی جدید امنیتی افزوده شده است. 

شرکت اینستاگرام به‌تازگی روی تصاویر و ویدیوهای حساسی که به‌وسیله‌ی شخص یا اشخاصی در اجتماع مجازی گزارش شده‌اند، پوششی قرار می‌دهد و آن‌ها را به حالت محو درمی‌آورد. در این حالت اگر خواستار مشاهده‌ی پست محوشده باشید، مجبور به ضربه زدن روی آن خواهید بود. با این راهکار اینستاگرام، محتوایی که کاربران علاقه‌ای به مشاهده‌ی آن ندارند، به‌صورت ناخواسته نمایش داده نخواهد شد و بستگی به خواسته‌ی کاربران خواهد داشت.

instagram

مقاله مرتبط:

  • تأیید هویت دومرحله‌ای پیچیده‌تر می‌شود
  • فعال کردن تأیید هویت دوعاملی و دومرحله‌ای برای اپل آی‌دی

علاوه بر مورد فوق، شرکت اینستاگرام لایه‌ی امنیتی جدیدی تحت عنوان تایید هویت دومرحله‌ای (two factor authentication) برای حفاظت از کاربران در مقابل هک شدن‌ احتمالی، به نرم‌افزار خود اضافه کرده است. با وجود این لایه‌ی امنیتی، هر زمان که دستگاه جدیدی با استفاده از حساب کاربری شما قصد ورود به شبکه‌ی اجتماعی اینستاگرام داشته باشد، نیازمند استفاده از یک کد امنیتی جدید خواهد بود. در ادامه می‌توانید شرح کامل نحوه‌ی فعال کردن تایید هویت دومرحله‌ای نرم‌افزار اینستاگرام را در سیستم عامل آی‌اواس و اندروید مطالعه کنید. بیشتر مراحل در هر دو سیستم عامل یادشده یکسان هستند.

شیوه‌ی فعال کردن تایید هویت دو مرحله‌ای در اینستاگرام

در سیستم عامل iOS اپل، برای فعال کردن تصدیق هویت دومرحله‌ای ابتدا نرم‌افزار اینستاگرام را اجرا کنید و با ضربه زدن روی آیکون آدمک (Me) به بخش حساب کاربری خود بروید. سپس به‌منظور رفتن به منوی تنظیمات، آیکون چرخ‌دنده‌ (⚙) موجود در گوشه‌ی بالایی سمت راست را لمس کنید. در سیستم عامل اندروید گوگل هم ابتدا آیکون آدمک را لمس کنید و سپس روی آیکون سه‌نقطه‌ی عمودی (⁝) واقع در گوشه‌ی بالایی سمت راست ضربه بزنید. در صورتی که به شکل هم‌زمان دو یا چندین حساب کاربری را در نرم‌افزار اینستاگرام مدیریت می‌کنید، ابتدا باید حساب کاربری مورد نظر را با لمس همان بخش یادشده (Me) در حالت انتخاب بگذارید و باقی مراحل را ادامه دهید.

 

اینستاگرام/instagram

 

حالا در هر دو سیستم عامل به زیرمنوی Two Factor Authentication مراجعه گنید و سپس گزینه‌ی Require Security Code را در حالت فعال قرار دهید.

 

اینستاگرام/instagram

پس از فعال کردن این ویژگی، پیامکی از طرف اینستاگرام که حاوی یک کد امنیتی ۶ رقمی است، برای کاربر ارسال خواهد شد. در صورتی که هیچ شماره تلفنی در حساب کاربری اینستاگرام خود معرفی نکرده باشید، نرم‌افزار به طور خودکار انجام این کار را از شما درخواست خواهد کرد.

همچنین منوی تایید هویت دو عاملی شامل بخشی تحت عنوان Backup Codes برای دریافت کدهای پشتیبان است تا در صورت دسترسی نداشتن به شماره‌ی موبایل و دریافت نکردن کد امنیتی، بتوان به اکانت اینستاگرام دسترسی داشت.

 

اینستاگرام/instagram

 

در بخش Get Backup Codes دو گزینه برای پشتیبان‌گیری از کدهای پشتیبان وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید به حساب کاربری خود بازگردید. دو گزینه‌ی یادشده شامل کپی کدها (copy codes) و ثبت اسکرین‌شات (taking a screenshot) هستند. گزینه‌ی اول، ۵ کد دریافت شده را در حافظه‌ی کلیپ‌برد کپی می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم  این کدها را در ایمیلی که ایجاد کرده‌اید، پیست کنید و برای خود بفرستید. گزینه‌ی دوم یک اسکرین‌شات از کدهای پشتیبان را در بخش camera roll سیستم عامل iOS و در پوشه‌ی Pictures سیستم عامل اندروید ذخیره می‌کند. کاربران در صورت تمایل می‌توانند برای امنیت بیشتر، اسکرین‌شات ثبت‌شده را در خدمات پشتیبان‌گیری ابری مانند گوگل فوتوز (Google Photos)، دراپ‌باکس (Dropbox) یا وان‌درایو (OneDrive) ذخیره کنند. کاربران همچنین می‌توانند در صورت نگرانی از به سرقت رفتن کدهای قبلی یا استفاده‌ی زیاد از آن‌ها، برای دریافت کدهای جدید درخواست کنند.

دلیل اهمیت تایید هویت دو عاملی

تایید هویت دو عاملی به دلیل افزایش هرساله‌ی سرقت رمز عبور و هویت افراد، از اهمیت فراوانی برخوردار است. از طرف دیگر، با پیچیده‌تر شدن ابزارهای سرقت پسورد و نام کاربری میلیون‌ها نفر، این موضوع بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند؛ مخصوصا زمانی که بیشتر کاربران از رمز عبور و نام کاربری یکسانی برای چندین خدمت آنلاین مختلف استفاده کنند، سرقت هویت‌ افراد ساده‌تر خواهد شد.

تاکنون با چندین مورد مختلف هک شدن حساب کاربری اینستاگرام مواجه شده‌ایم. به‌طوری که هکرها تصاویر شخص مورد نظر را حذف و تصاویر و لینک‌های اسپم خود را جایگزین آن‌ها کرده‌اند. بیشتر این افراد در توییتر (twitter) خواستار کمک برای مرتفع کردن این مشکل هستند. متأسفانه پیام‌های مشابهی از این دست در توییتر فراوان هستند.

به‌علاوه، اینستاگرام وب‌سایت جدیدی با عنوان Instagram together راه‌اندازی کرده است که کاربران می‌توانند به‌منظور آشنایی بیشتر با نحوه‌ی مدیریت حریم خصوصی و امنیت خود در نرم‌افزار شبکه‌ی اجتماعی تصویری اینستاگرام به آن مراجعه کنند. برخی از آموزه‌های موجود در این وب‌سایت عبارتند از: مسدودسازی حساب کاربری، مدیریت تگ کردن تصاویر، فیلتر کردن نظرات، گزارش دادن و حذف آن‌ها و مشاهده‌ی پست‌های معدودی مانند مواردی که در بخش جستجو و کاوش دیده می‌شوند.

 

دیدگاه تان را بنویسید