خودروهای روسی UAZ در راه بازار ایران

دو خودروی اس یو وی روسی از برند UAZ با نام های پیکاپ و پاتریوت در راه بازار ایران هستند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، صحبت امروز ما در مورد کمپانی Ulyanovsky Avtomobilny Zavod یا اختصارا UAZ است؛ این کمپانی روسی در دهه 40 میلادی در شهر اولیانوفسک کارش را شروع کرد. UAZ هیچ محصولی در کلاس خودروهای سبک ندارد اما در عوض تخصص اصلی‌اش ساخت خودروهای شاسی‌بلند، آفرود و همچنین خودروهای سنگین است.

مهم‌ترین محصول تاریخ این کمپانی را باید UAZ-469 دانست؛ خودرویی بی‌اندازه جان‌سخت که در اوایل دهه 70 میلادی برای ارتش شوروی ساخته شد ولی بعدها در اکثر کشورهای بلوک شرق هم مونتاژش ادامه داشت. با اینکه UAZ برای ما ایرانی‌ها نام جدیدی است ولی باید بدانید که همین کمپانی حدود 15 هزار دستگاه از محصولاتش را در سال‌های دهه 90 میلادی به ایران فروخته بود.

 

با کدام نمایندگی؟
 

UAZ با شرکت توان خودرو جی به ایران آمده است؛ همان شرکتی که هواداران ایرانی اوپل همچنان دل خوشی از آن ندارند! بعد از واردات بسیار محدود چندین مدل از برند اوپل، توان خودرو جی به دلیل نداشتن خدمات پس از فروش، فعالیتش تعلیق شد. البته توان خودرو جی از اوایل زمستان 95 دوباره مجوز واردات اوپل را گرفت ولی همچنان خبری از این برند محبوب آلمانی در ایران نیست.

بعد از اوپل حالا نوبت UAZ است که شانس حضورش را در ایران با توان خودرو جی امتحان کند؛ البته این‌بار قضیه جدی‌تر است. آندری دوروفیف، مدیر فروش UAZ، چندی پیش در مصاحبه با اسپوتینک گفته بود:

توافق‌های لازم به همراه امضای قراردادهای مربوطه، فوریه 2017 (بهمن ماه 95) در زمان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی خودرو تهران انجام گرفته‌اند. اما این شرکت پیش از آغاز تولید، در ابتدا لازم است ظرفیت بازار ایران و تقاضا برای محصولاتش را ارزیابی کند.

توان خودرو جی هم‌اکنون مجوز عرضه سه محصول این کمپانی روسی را تا سال 1400 شمسی گرفته است. این سه محصول عبارتند از پاترویت، پیکاپ و کارگو. کارگو، مدل تجاری همان پیکاپ است و نسخه‌های مختلفی با کاربردهای متفاوتی دارد ولی از آنجایی که در نمایشگاه خودرو تهران در غرفه  UAZ  فقط دو مدل پاتریوت و پیکاپ رونمایی شدند، ماهم فعلا به معرفی همین دو مدل بسنده می‌کنیم. تصاویر زیر مربوط به غرفه توان خودرو جی در نمایشگاه تهران است.

 

پاتریوت؛ رقیب روسی ویتارا
 

پاتریوت محصول 2005 است و به غیر از روسیه، خط تولید دیگری در جهان ندارد! این شاسی‌بلند 5 نفره، بهترین محصول UAZ است و به لطف قیمتی ارزانش در مقایسه با رقبای آسیایی و اروپایی، فروش بسیار خوبی در روسیه دارد. پاتریوت درحالت عادی دیفرانسیل عقب است اما می‌توان با درگیرکردن چرخ‌های جلو، سیستم محرکه آن را به دو دیفرانسیل (پارت تایم) تغییر داد. پاتریوت فاقد گیربکس اتومات است و حتی در فول‌ترین تیپش، ترمزهای عقب کاسه‌ای دارد ولی با این حال امکانات متوسط خوبی دارد مانند:

  • قفل الکترونیکی دیفرانسیل عقب
  • دی‌لایت / مه‌شکن جلو و عقب
  • رینگ 16 اینچ فولادی (17 و 18 اینچ آلومینیومی سفارشی)
  • آینه‌های تاشو برقی با گرمکن
  • 7 رنگ بدنه
  • دکمه‌های کنترلی فرمان / روکش چرم سفارشی
  • مانیتور لمسی / بلوتوث
  • روکش چرم سفارشی
  • کمبرندهای ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده نیرو/ دو ایربگ
  • ترمز ضدقفل / توزیع نیروی ترمز / کمکی ترمز در پیچ‌ها
  • کنترل پایداری / کنترل کشش
  • کروز کنترل
  • کمکی حرکت در شیب
  • سنسور پارک جلو و عقب / دوربین عقب

 

پیکاپ؛ پاتریوت باری!
 

پیکاپ برادر دوقلوی پاتریوت است که 4 سال بعد از پاترویت و دقیقا در 2009 وارد بازار روسیه شد. UAZ برای ساخت پیکاپ از پلتفرم ارتقا یافته پاتریوت بهره گرفته که هم فاصله محوری بیشتری دارد و هم تعلیق آن در عقب بهینه شده. پیکاپ نه تنها در پیشرانه بلکه در کابین و حتی در تجهیزات و آپشن‌هایش تفاوتی با پاتریوت ندارد.

 

  UAZ PATRIOT UAZ PICKUP
طول 4,750mm 5,125mm
عرض 2,110mm 2,110mm
ارتفاع 1,910mm 1,915mm
فاصله محوری 2,760mm 3,000mm
ارتفاع کفی تا زمین 21cm
وزن 2,125kg 2,135kg
بار مجاز 525kg 725kg
حجم باک 72L 68L
 
پیشرانه ZMZ-40906
حجم پیشرانه 2.7L
قدرت 135hp
گشتاور 217nm
گیربکس 5 دستی
سرعت 150km/h 140km/h
مصرف ترکیبی 11.5L 12L

 

چه قیمتی دارد؟
 

UAZ در سال 96 وارد بازار کشورمان می‌شود اما شروع مونتاژ محصولاتش بعید است زودتر از سال 97 باشد. احتمالا کارخانه UAZ در اصفهان خواهد بود چراکه مانی حدادی، مدیر بازاریابی UAZ در ایران در مصاحبه با ایلنا گفته بود که این شرکت، یک زمین 500 هزار متری را در اصفهان درنظرگرفته و هم‌اکنون نیز درحال آماده‌سازی زیرساخت‌های آن است.

پاتریوت قرار است با قیمت پایه‌ای 120 میلیون تومانی به ایران برسد. برای پیکاپ نیز قیمت پایه‌ای 80 میلیون تومانی درنظر گرفته‌اند. مدل کارگو نیز اندکی ارزان‌تر از پیکاپ و حدود 70 میلیون تومان قیمت دارد.

 

دیدگاه تان را بنویسید