معرفی شاسی‌بلند زیبای DS؛ دی اس 7 کراس بک

زیرمجموعه لوکس سیتروئن، DS ، لوکس‌ترین محصولش را معرفی کرد؛ خودرویی که می‌گویند مدرن‌ترین محصولی است که تاکنون سیتروئن ساخته.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، هفته آینده در نمایشگاه خودرو ژنو، قرار است پرچمدار جدید دی‌اس در قالب یک شاسی بلند رونمایی شود؛ خودرویی کاملا جدید که اواخر سال 2017 به صورت همزمان در کارخانه Mulhouse در فرانسه و همچنین در کارخانه Shenzhen در چین تولیدش استارت می‌خورد: دی‌اس 7 کراس‌بک.

قبل از هرچیز به نام این خودرو دقت کنید: دی‌اس 7 کراس‌بک؛ اما چرا کراس‌بک به انتهای نام این خودرو افزوده شده؟ برای جواب این سوال باید به نام‌گذاری سایر شاسی‌بلندهای دی‌اس دقت کرد. تاقبل از این، دی‌اس دو شاسی‌بلند دیگر نیز درمیان محصولاتش داشت؛ یکی دی‌اس 6 و دیگری دی‌اس 4 کراس‌بک. از دی‌اس 6 مدل دیگری وجود ندارد اما دی‌اس 4 کراس‌بک، مدل دیگری به نام دی‌اس 4 دارد که هاچ‌بک است نه شاسی‌بلند. حالا می‌توان به سوال مطرح شده پاسخ داد: سیتروئن، عبارت کراس‌بک را به انتهای نام دی‌اس 7 افزوده چون در آینده می‌خواهد با پلتفرم دی‌اس 7 مدل دیگری بسازد.

دی‌اس 7 کراس‌بک با پلتفرم EMP2 پژوسیتروئن ساخته شده؛ همان پلتفرمی که فرانسوی‌ها با آن نسل دوم پژو 3008 و سپس نسل دوم سیتروئن C6 را ساختند. در نمای ظاهری، جلوپنجره خودرو بیشتر از بقیه چیزها جلب توجه می‌کند. آنهایی که تا به امروز از لکسوس NX برای جلوپنجره‌ بزرگش ایراد می‌گرفتند احتمالا بعد از دیدن دی‌اس 7 کراس‌بک سکوت می‌کنند! نکته دیگر این فرانسوی، چراغ‌های تمام LED الماسی‌شکل جلو و همچنین چراغ‌های سه‌بعدی در عقب است.

برای سیستم چندرسانه‌ای خودرو، که قابلیت MirrorScreen برای اتصال به اسمارت‌فون‌ها را هم دارد، از دو مانیتور 12 اینچی لمسی استفاده شده. از آنجاکه دی اس 7 کراس‌بک پرچمدار شاسی‌بلندهای کمپانی است از این‌رو باید آپشن‌های خاصی هم داشته باشد و خوشبختانه هم دارد؛ امکاناتی مانند:

  • صفحه کیلومتر تمام دیجیتالی
  • سیستم پارک اتومات یا DS Park Pilot
  • سیستم نیمه‌خودران یا DS Connected Pilot
  • دوربین دید در شب یا DS NIGHT VISION
  • پخش حرفه‌ای FOCAL Electra با 14 اسپیکر
  • چراغ‌های چرخشی جلو با تنظیم هوشمند ارتفاع و نور
  • سیستم هشداردهنده خواب‌آلودگی راننده یا DS DRIVER ATTENTION ASSIST
  • سیستم پیمایش جاده برای تنظیم الکترونیکی سیستم تعلیق یا DS ACTIVE SCAN SUSPENSION که احتمالا فرانسوی‌ها آن را با الهام از سیستم مشابه موجود در رنجرور اسپرت ساخته‌اند.

 

یکی دیگر از نکات بارز این خودرو، پیشرانه هیبریدی آن است که تاکنون برای برند دی‌اس سابقه نداشته. دی‌اس 7 کراس‌بک درکنار پیشرانه بنزینی 200 اسبی‌اش به دو موتورالکتریکی نیز مجهز است. این موتورها هرکدام 109 اسب‌بخار قدرت دارند و با باتری‌ لیتیوم‌یونی 13 کیلووات ساعتی قرارگرفته در زیر صندلی‌های ردیف دوم خودرو تغذیه می‌شوند. شارژ عادی این باتری‌ها 4.5 ساعت طول می‌کشد اما با پکیج شارژ سریع، بیشتر از 2.5 ساعت معطل‌ نمی‌شوید. پیمایش دی‌اس 7 کراس‌بک درحالت الکتریکی نیز حدود 60 کیلومتر است. اما علاوه‌بر این پیشرانه هیبریدی 300 اسبی، 33 پیشرانه بنزینی  دیگر نیز برای این خودرو قابل سفارش است:

  • پیشرانه THP225 با گیربکس 8 سرعته اتومات
  • پیشرانه THP180 با گیربکس 8 سرعته اتومات
  • پیشرانه PureTech130 با گیربکس 6 سرعته دستی

هنوز قیمتی برای این لوکس فرانسوی اعلام نشده اما از آنجایی که نخستین محصول دی‌اس در کلاس شاسی‌بلندهای جمع و جور است بنابراین مدل‌هایی همچون ب‌ام‌و X3 ، لکسوس NX، آئودی Q5، مرسدس GLC و حتی پژو 3008 از همین حالا باید نگران آمدنش به بازار باشند!

در پایان فراموش نکنیم که سال 2016 سال خوبی برای دی‌اس نبود چراکه فروش جهانی این برند 16% کاهش یافت و از 102 هزار دستگاه در سال 2015 به 86 هزار دستگاه در سال 2016 رسید. دی‌اس همچنین در بازار اروپا 14.7% افت فروش را تجربه کرد و حتی در بازار آسیای جنوبی و چین، که بزرگترین بازار این کمپانی است، 24.8% کمتر از 2015 فروخت. از این‌رو شاید اضافه‌کردن دی‌اس 7 کراس‌بک بتواند مشتریان بیشتری را به این برند نوظهور جذب کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید