جنگ‌افزار جدید برای مقابله با HIV

محققان با کمک siRNA نانودارویی ساختند که می‌تواند تکثیر ویروس HIV را ۷۳ درصد کاهش دهد. این نانودارو می‌تواند جایگزین روش‌های فعلی شود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، بعد از شیوع ویروس کرونا، جامعه علمی نسبت به اهمیت mRNA شناخت بیشتری پیدا کرد به ویژه زمانی که دانشمندان و متخصصان پزشکی از این ماده برای ساخت واکسن استفاده کردند.

ایسنا نوشت؛ به تازگی، امانوئل هو، استادیار دانشیار دانشگاه واترلو نانوداروی جدیدی ساخته که در آن از مواد ژنتیکی به نام RNA تداخل کوچک (siRNA) استفاده شده است. او این دارو را برای مبارزه با ویروس نقص ایمنی انسان (HIV) و با استفاده از ژن درمانی تهیه کرده است. این siRNA در بدن ژن‌ها یا پروتئین‌هایی را در سلول‌های ما روشن یا خاموش می‌کنند که در نهایت منجر به کاهش ۷۳ درصدی در تکثیر HIV می‌شود.

دکتر هو که کارآفرینان پیشرو در کانادا است، می‌گوید: « این دستاورد باعث می‌شود که درمان‌های جدید در مبارزه با HIV ایجاد شود.»

اتوفاژی، که به عنوان فرآیند بازیافت بدن نیز شناخته می‌شود، نقش مهمی در بدن ما برای از بین بردن ویروس‌ها و باکتری‌ها ایفا می‌کند. HIV کاملاً هوشمند است و پروتئین NEF را تولید می‌کند که مانع از فعال شدن سلول‌ها در اتوفاژی می‌شود.

این اولین تحقیقات برای ایجاد نانودارویی است که می‌تواند اتوفاژی را دوباره فعال کند و از ورود HIV به سلول‌ها جلوگیری کند تا به بدن ما اجازه دهد، سیستم دفاعی خود را دوباره فعال نماید.

علاوه بر این، HIV دارای ژن CCR5 است که به ویروس اجازه می‌دهد تا وارد سلول شود. SiRNA ها NEF و CCR5 را برای کاهش عفونت HIV هدف قرار می‌دهند.

این نانودارو برای محافظت در برابر انتقال جنسی HIV به صورت واژینال استفاده می‌شود. این نانودارو به گونه‌ای طراحی شده است که بدون نشت siRNA ها در محیط اسیدی واژن، پایدار باشد در حالیsiRNA ر در داخل سلول‌ها آزاد می‌کند.

ویروس‌ها باهوش هستند. آن‌ها پروتئین‌های NEF را برای جلوگیری از بروز اتوفاژی تولید می‌کنند. این فناوری به بدن ما اجازه می‌دهد بدون نیاز به داروهای اضافی با عفونت ویروسی مبارزه کند.

هو تأیید می‌کند که مراحل بعدی کار شامل بهینه‌سازی بیشتر فرایند و بهبود درک ما در مورد چگونگی ایفای اتوفاژی در نحوه محافظت از سلول‌های ما از گزند ویروس‌ها است.

هو گفت: «ما همچنین امیدواریم که این امر باعث شود تا روش‌های جایگزین برای کاهش موثر مقاومت ضد میکروبی ایجاد شود.»

 

دیدگاه تان را بنویسید