عکس تلسکوپ ناسا از خشم خورشید!

«رصدخانه پویایی‌شناسی خورشید» از یک شراره خورشیدی قوی که در روز نهم فوریه ساطع شد، عکس گرفته است .

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس،  خورشید در روز نهم فوریه ۲۰۲۴ ساعت ۸:۱۴ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی، یک شراره خورشیدی قوی را ساطع کرد. «رصدخانه پویایی‌شناسی خورشید»(SDO) ناسا که به طور مداوم خورشید را بررسی می‌کند، از این رویداد عکس گرفت.

به نقل از ناسا،  شراره‌های خورشیدی در واقع انفجارهای قوی انرژی هستند. شراره‌ها و فوران‌های خورشیدی می‌توانند بر ارتباطات رادیویی، شبکه‌های برق و سیگنال‌های مسیریابی تأثیر بگذارند و خطراتی را برای فضاپیماها و فضانوردان ایجاد کنند.

این شراره خورشیدی به عنوان شراره کلاس X3.3 طبقه‌بندی می‌شود. کلاس X نشان‌دهده شدیدترین شراره‌هاست؛ در حالی که عدد منتشرشده، اطلاعات بیشتری در مورد قدرت آن ارائه می‌دهد.

به گزارش اسپیس،  این شراره خورشیدی از لکه خورشیدی AR3576 فوران کرد؛ همان لکه خورشیدی که در روز پنجم فوریه یک نمایش آتشین را با یک شراره کلاس M و فوران پلاسما به نمایش گذاشت.

نکته مثبت این بود که لکه خورشیدی، زمین را بیرون از خط شلیک مستقیم خود قرار داد. «کیت استرانگ»(Keith Strong) فیزیک‌دان خورشیدی در حساب ایکس خود نوشت: خداوند می‌داند که اگر این رویداد در سمت دیگر خورشید اتفاق می‌افتاد، شراره خورشیدی چقدر بزرگ بود.

این شراره بزرگ خورشیدی با پدیده «خروج جرم از تاج خورشیدی»(CME) همراه بود که انتشار بزرگ پلاسما و میدان مغناطیسی از خورشید است. «الکس یانگ»(Alex Young) هلیوفیزیک‌دان در حساب ایکس خود نوشت: یک فوران آشکار همراه با یک موج تاجی وجود داشت که نشان‌دهنده یک پدیده بسیار سریع خروج جرم از تاج خورشیدی به سمت غرب بود.

دیدگاه تان را بنویسید