چه تعداد ماهواره در فضا وجود دارند؟

تقریباً ۷۰۰۰ ماهواره در مدار زمین در حال چرخش هستند که عملکرد‌های حیاتی مانند ارتباطات، ناوبری و تحقیقات علمی را انجام می‌دهند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛تنها در سال ۲۰۲۲، بیش از ۱۵۰ پرتاب ماهواره به فضا انجام گرفت و انتظار می‌رود تعداد بیشتری نیز در طول یک دهه آینده پرتاب شوند. 

تسلط SpaceX بر فضا

باشگاه خبرنگاران نوشت؛ SpaceX به رهبری ایلان ماسک، بدون شک در این صنعت پیشرو است که در حال حاضر بیشترین تعداد ماهواره‌ها را در مدار زمین قرار داده که حدود ۵۰ ٪ از کل ماهواره‌های جهان را شامل می‌شود.

این شرکت تاکنون ۶۲ مأموریت را در سال جاری انجام داده است که این رقم بیش از هر شرکت یا کشور دیگری است. SpaceX همچنین هزاران ماهواره Starlink را راه‌اندازی کرده است که خدمات اینترنتی ارائه و اتصال اینترنتی جهانی را فراهم می‌کنند.

پس از SpaceX، شرکت کمتر شناخته شده British OneWeb Satellites قرار دارد. مقر این شرکت در لندن است و دولت انگلیس یکی از سرمایه گذاران آن به شمار می‌رود. این شرکت خدمات اینترنت پرسرعت را برای دولت ها، مشاغل و جوامع مختلف ارائه می‌کند.

مانند بسیاری از اپراتور‌های ماهواره‌ای دیگر، OneWeb برای پرتاب ماهواره‌های خود به SpaceX متکی است و علی رغم تسلط Starlink بر این صنعت، انتظار می‌رود این شرکت در سال‌های آینده با رقبای سر سختی روبه‌رو شود.

شرکت آمازون قصد دارد طی پروژه Kuiper خود، تا سال ۲۰۲۹، ۳۲۳۶ ماهواره را برای رقابت با شبکه اسپیس ایکس به فضا پرتاب کند که اولین ناوگان آن احتمالا تا اوایل سال ۲۰۲۴ راه اندازی شود.

سرعت گیری برنامه فضایی چین در رقابت با آمریکا

پس از شرکت‌های خصوصی بزرگ، دولت‌ها نیز صاحب بخش قابل‌توجهی از ماهواره‌ها در مدار زمین هستند. با اضافه کردن ماهواره‌هایی که متعلق به شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی هستند، آمریکا پیشرو در مالکیت صنعت ماهواره‌ها است.

بودجه آمریکا برای برنامه‌های فضایی در سال ۲۰۲۲ به ۶۲ میلیارد دلار رسید که پنج برابر هزینه‌های چین به عنوان رتبه دوم است. با این حال، چین برنامه فضایی خود را در ۲۰ سال گذشته سرعت بخشیده است و در حال حاضر بیشترین تعداد ماهواره در مدار را دارد که مستقیماً به سازمان‌های دولتی وابسته هستند و بیشتر آن‌ها برای رصد زمین، ارتباطات، حوزه دفاعی و توسعه فناوری استفاده می‌شوند.

افزایش تقاضا برای ماهواره در یک دهه آینده

اگرچه اینترنت در مناطق بزرگ شهری و کشور‌های توسعه یافته بدیهی تلقی می‌شود، اما از هر سه نفر در سراسر جهان یک نفر تاکنون هرگز از اینترنت استفاده نکرده است. از این رو پیش بینی می‌شود در سال‌های آتی تقاضا برای فناوری‌های جدید ماهواره‌ای افزایش یابد و فرصت‌های بسیار خوبی برای شرکت‌های فضایی خصوصی وجود خواهد داشت. در این زمینه، انتظار می‌رود تقاضا برای ماهواره در دهه آینده چهار برابر شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید