کشف نشانه‌های حیات فرازمینی در مریخ!

مریخ نورد استقامت، مواد آلی متنوعی را در سطح مریخ کشف کرده که ممکن است شواهدی برای وجود حیات در دهانه جیزرو در سطح مریخ باشد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاری‌های ناسا بر روی مریخ نورد استقامت در حال نتیجه دادن است؛ چرا که این مریخ نورد اخیرا در سطح کره مریخ مواد آلی متنوعی را کشف کرده که می‌تواند اخبار و نتایج حیرت‌آوری را به همراه داشته باشد.

خبرآنلاین نوشت؛ این یافته‌ها حکایت از آن دارد که سیستمی به مراتب پیچیده‌تر از چیزی که پیش از این تصور می‌شد، ممکن است در گذشته این سیاره وجود داشته باشد.

فرضیات محققان درباره این مواد آلی

محققان، چند توضیح متعدد را درباره منشا این ماده آلی در سطح سیاره سرخ ارائه کرده‌اند. یکی از فرضیات، فعل و انفعالات آب و سنگ است و در فرضیه دیگر منشا این ماده، رسوبات ایجاد شده توسط غبار بین سیاره‌ای یا شهاب‌ها عنوان شده است؛ هرچند که منشاء زیستی (که نتیجه زندگی موجودات زنده است) نیز نادیده گرفته نشده است.

براساس این مطالعه، درک بیشتر درباره مواد آلی موجود در کره مریخ، ممکن است تمرکزها را بر روی در دسترس بودن منابع کربن در این سیاره قرار دهد و این در حقیقت پیامدهایی برای جستجوی نشانه‌های بالقوه حیات در این سیاره خواهد داشت.

ابزار اسکن محیط‌های قابل سکونت رامان و لومینسانس برای شناسایی مواد آلی و شیمیایی (Sherloc/ شرلوک) که در این مریخ نورد قرار دارد، اولین ابزاری است که قابلیت نقشه‌برداری و تجزیه و تحلیل دقیق مولکول‌های آلی و مواد معدنی در سطح سیاره سرخ را داراست.!

ماموریت مریخ نورد استقامت در سیاره سرخ

مریخ نورد استقامت در فوریه سال ۲۰۲۱، در دهانه جیزرو که محل یک حوضه دریاچه باستانی با پتانسیلی بالا برای سکونت در گذشته است، فرود آمد.

از آن زمان به بعد دانشمندان با استفاده از مجموعه ابزارهای نصب شده برروی این مریخ نورد که قابلیت عکس گرفتن و آنالیز سنگ‌ها را داراست، به بررسی ساختار زمین شناسی کف دهانه می‌پردازند. سوناندا شارما، رایان راپل و همکارانشان تجزیه و تحلیل مشاهدات انجام شده از دو ساختار موجود در کف دهانه جیزرو را عهده دار هستند.

perseverance-rover.jpg

سیگنال‌های مولکول‌های آلی، در هر ۱۰ هدفی که شرلوک در کف دهانه جیزرو رویت کرده بود، تشخیص داده شدند که بیشتر به شکل ساختار سنگی Maaz بود تا ساختار سنگی Seitah. داده‌ها، از ارتباط کانی متعدد و توزیع فضایی متنوعی حکایت داشت که ممکن است برای هر ساختاری منحصر به فرد باشد.

محققان معتقدند که تنوع میان مشاهدات، ممکن است بینشی را در مورد راه‌های مختلفی که ممکن است باعث ایجاد مواد آلی شده باشند، در اختیار آنها قرار دهد که یا به صورت بالقوه از طریق رسوب توسط آب بوده و یا در ترکیب با مواد آتشفشانی.

نویسندگان این مطالعه نوشتند:« یافته‌های ما حکایت از آن دارد که ممکن است تنوعی از مولکول‌های معطر در سطح مریخ وجود داشته باشد و این مواد به رغم قرار گرفتن در معرض شرایط سطح مریخ، همچنان باقی می‌مانند. این مولکول‌های آلی بالقوه، بیشتر در مواد معدنی مرتبط با فرآیندهای آبی یافت می‌شوند و نشان دهنده این هستند که این فرآیندها ممکن است نقشی کلیدی در سنتز آلی، انتقال و یا حفظ آنها داشته باشند.»

این اولین باری نیست که یک ماده آلی در سطح مریخ یافت شده و سال گذشته، مریخ نورد کنجکاوی، صخره‌هایی را در سطح مریخ یافت که حاوی کربن آلی بودند که احتمالا از حشراتی که زمانی در کره مریخ زندگی می‌کردند، تشکیل شده بودند.

دیدگاه تان را بنویسید