گزارش جی پلاس/ ابداع جدید محققان؛

تشخیص سرطان پروستات با هوش مصنوعی

محققان یک سیستم هوش مصنوعی جدید ابداع کرده‌اند که به رادیولوژیست‌ها کمک می‌کند سرطان پروستات را راحت‌تر و سریع‌تر شناسایی کنند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، هوش مصنوعی در سال‌های اخیر توانسته جای خود را در میان سایر فناوری‌های نوین باز کند و جایگاه خوبی هم پیدا کرده به طوری که در بسیاری از حوزه‌ها ورود کرده است. این فناوری به تازگی به کمک رادیولوژیست‌ها آمده و به آنها کمک می‌کند تا سرطان پروستات را راحت‌تر و با سرعت بالاتری تشخیص دهند.

این سیستم هوش مصنوعی به نام FocalNet با ارزیابی اسکن، سونوگرافی و MRI گرفته شده از پروستات در تشخیص تومورهای سرطانی مؤثر است. محققان دانشگاه کالیفرنیا معتقدند که این روش تشخیصی، با دقت بالایی می‌تواند تومورهای سرطانی پروستات را شناسایی کند. این سیستم هوش مصنوعی با وجود تازه کار بودن در بررسی MRI با دقت 80.5 درصدی عمل می‌کند. این در حالی است که رادیولوژیست‌ها با وجود بیش از ۱۰ سال تجربه در این زمینه با دقت 83.9 درصدی این تومورها را تشخیص می‌دادند و استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند این دقت را بالاتر هم ببرد.

رادیولوژیست‌ها معمولا از MRI برای تشخیص تومورهای تهاجمی سرطان پروستات در مردان استفاده می‌کنند و حتی از هزاران اسکن گرفته شده هم برای تعیین دقت سرطانی بودن یا خوش‌خیم بودن تومور و دقت در شناسایی آن استفاده می‌کنند. در واقع، سیستم FocalNet یک شبکه عصبی مصنوعی است که از الگوریتم‌هایی متشکل از بیش از یک میلیون متغیر برای تشخیص تومورها استفاده می‌کند.

این تیم، سیستم هوش مصنوعی خود را با آنالیز اسکن‌های MRI بیش از ۴۱۷ مرد که به سرطان پروستات دچار بودند، تعلیم داده است.

این سیستم با بررسی اسکن‌های MRI و نتیجه آنها، تومورها را دسته‌بندی کرده و با مقایسه آنها با یکدیگر، تشخیص می‌دهد که کدام تومورها بدخیم و کدام‌ها خوش‌خیم هستند. آنها همچنین نتایج سیستم هوش مصنوعی را با نتایج رادیولوژیست‌هایی که بیش از ۱۰ سال سابقه کاری دارند، مقایسه کردند و به این نتیجه رسیدند که هوش مصنوعی می‌تواند هم در وقت صرفه‌جویی کند و هم با وجود تجربه کمی که در رادیولوژی دارد، با دقت بالایی توده سرطانی پروستات را تشخیص دهد.

دیدگاه تان را بنویسید